De Europese ministers van Buitenlandse Zaken zijn overeengekomen om sancties op te leggen aan vier Russische hoge ambtenaren. De vier staan dicht bij president Poetin. De sancties zijn vooral een symbolische reactie op het vastzetten van oppositieleider Aleksej Navalny.

De sancties houden onder meer een reisverbod voor de EU in, ook worden banktegoeden bevroren. De overeenkomst wordt naar alle waarschijnlijkheid begin maart formeel goedgekeurd door de EU. Frankrijk, Duitsland, Polen en de Baltische staten hadden de EU-lidstaten opgeroepen om Poetin de boodschap te sturen dat debatten en protesten in Rusland gevoerd moeten kunnen worden.

Het aanpakken van de vier ambtenaren is niet waar Navalny zelf op hoopte. Hij sprak eind november met Europarlementariërs en riep Brussel op om sancties af te kondigen tegen steenrijke Russische oligarchen. Als zij hun luxe jachten niet meer kunnen aanleggen in de havens van Monaco en Barcelona, zullen zij druk op Poetin uitoefenen om de koers te wijzigen, zo redeneert Navalny.

Zie https://nos.nl/artikel/2369858-eu-sancties-tegen-vier-hooggeplaatste-russen-om-vastzetten-navalny.html, een bericht van vandaag, 22 februari 2021, 19:49 uur.

Het zal vandaag nog niet bekend worden wie er precies op de sanctielijst komen te staan. Daar zullen Brusselse ambtenaren zich de komende weken over buigen. Bij de EU-top volgende maand zullen de EU-leiders die namen dan definitief bevestigen.

Zie https://nos.nl/artikel/2369755-eu-sancties-tegen-rusland-komen-er-maar-niet-zoals-navalny-wil.html, een bericht van vandaag, 22 februari 2021, 5:06 uur.

Uit de tekst van het nieuwste bericht (bovenaan in mijn antwoord) maak ik op dat wél bekend is aan welke mensen sancties worden opgelegd.
Antoni