Politici zijn er voor het volk, dus ze luisteren naar hun kiezers. Een politicus zal alleen een vooroordeel van het volk volgen, als hij zelf dat vooroordeel ook heeft. Er zijn maar heel weinig politici die dingen doen, die rechtstreeks tegen hun opvattingen in gaan, omdat het volk het zo wil.

Je mag van politici, juist omdat ze er de hele dag de tijd voor hebben, verwachten dat zij er alert op zijn, om geen beslissingen te nemen op basis van vooroordelen. Want de werkelijke betekenis van een vooroordeel is, een oordeel dat niet op feiten is gebaseerd. Als de politiek beslissingen gaat nemen op basis van onjuiste feiten, dan wordt het een puinhoop.

Toch is het allemaal niet zo simpel. Vooroordelen (en oordelen) hebben ook sterk te maken met je mening. Zo zullen voor- en tegenstanders van kernenergie, mensen die criminaliteit strenger of milder willen bestraffen, of de opwarming van de aarde uiterst serieus nemen of het maar onzin vinden, elkaar betichten van het hebben van vooroordelen.

Kortom: als een politicus allerlei zaken nastreeft die niet zo in ons straatje passen, zullen we al snel geneigd zijn om zo iemand te betichten van het hebben van vooroordelen, i.p.v. simpel te stellen, dat we een andere opvatting hebben. Wat een (juist) oordeel of een vooroordeel is, daar is dus het laatste woord nog niet over gezegd. De kwalificatie vooroordeel is dus heel subjectief.