Ik rem voor elk dier op de snelweg. Is dat normaal?

Of het nu een fazant , konijn of wat dan ook is ,ik probeer het te sparen.
Er worden er duizenden doodgereden . Vooral in deze tijd
Veel jonge dieren.
Ik houd daar rekening mee en rijdt langzamer.

Toegevoegd na 15 minuten:
Natuurlijk kijk ik wel in de spiegels en houd rekening met medeweg gebruikers.
Maar als het kan,rem ik.
PS.
Helaas zijn er ook mensen die extra gas geven.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Zolang je het overige verkeer en je eigen veiligheid in de gaten houdt, prima gedrag , volgens mij niet meer als normaal, ik doe het zelf ook. Maar als ik de keuze moet maken om een gevaarlijke situatie te creëren, of het dier aan rijden, dan helaas het dier, wat me gelukkig nog nooit is overkomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (14)

Het is misschien een voor de hand liggende reactie, maar ook een erg gevaarlijke. Een kettingbotsing is daardoor soms niet te vermijden.

Misschien verdient het dan ook aanbeveling om deze reactie af te leren in het belang van je eigen veiligheid en die van andere verkeersdeelnemers.

Toegevoegd na 15 minuten:
Ja als je de algemene controle over de situatie niet verliest dan kan ik me goed voorstellen dat je zo reageert. Dan is het juist aanbevelenswaardig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goed antwoord. Blijft een dilemma. Ik probeer altijd eerst even te kijken in de achteruitrijspiegel en als er niets achter me zit ontwijken of remmen. Het ontwijken kan (bij grote dieren) zorgen dat je zelf uit de bocht vliegt of over de kop, dan is het leed nog minder te overzien. Je antwoord om het enigzins af te leren snap ik daarom wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is inderdaad lastig, bij groot wild en daar reken ik al een hert onder, waar er nog meer van rondlopen dan je zou denken, kun je je voertuig al aardig beschadigen als je het raakt. Dat kan natuurlijk ook gevolgen hebben voor jezelf en of inzittenden / achterliggers en niet in de laatste plaats voor het dier. Maar goed, een ongeluk zit toch in een klein hoekje, er kan ook voor je een ongeval gebeuren of een plotselinge file ontstaan waardoor je danig in de problemen kunt komen als je niet tijdig remt en soms zelfs uitwijkt, want achter je rijden ook weer mensen.
Zolang je maar niemand in het verkeer in gevaar brengt is dit prima!
Maar onverwacht remmen terwijl je mensen achter je hebt rijden is natuurlijk not done. De keus tussen het doodrijden van een konijn of een auto frontaal in je nek waarbij er mensen gewond of misschien wel kunnen overlijden lijkt mij simpel.
Houdt dus wel altijd de veiligheid van je medeweggebruikers in de gaten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De reactie of althans deneiging ertoe is natuurlijk wel normaal ; niemand wil graag willens en wetens een beest voor de wielen.
Maar op de snelweg is het niet zo'n verstandige reactie (al steken daar ook niet zo gek veel dieren over ; op de provinciale weg is het een veel groter probleem.)
Het gevaar voor het verkeer en dus mensenlevens is daar vele malen groter als je zomaar voor het eerste het beste stukje overstekend wild op de rem gaat staan.

Op de provinciale weg is het een goed idee zeker in het donker - en vooral ook de schemer, als veel dieren actief zijn - een beetje gas terug te nemen en niet kostte wat het kost 80 of nog harder te willen rijden. Daar spaar je een hele hoop dierenlevens mee en het is sowieso een veiliger snelheid.

Maar hoezeer dieren je ook aan het hart gaan, andere verkeerseelnemers daardoor in gevaar brengen is nooit een goed idee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel erg veel ongelukken op de weg worden veroorzaakt door remmende auto's voor dieren.
Ook al rijdt er niets achter je, je kan in een slip raken, de berm in gaan enz.
Zulke dingen gebeuren altijd onverwachts en als je een keer net te snel remt zonder dat je die auto achter je zag is het mis.
Zeker met overstekende hazen, dan heb je geen tijd om achterom te kijken.
Gas los laten kan geen kwaad, maar remmen soms wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je bent een échte dieren liefhebber ! Pas wel op voor je eigen veiligheid en dat van je andere weggebruikers
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
elk normaal mens zou remmen zeker voor een eend,helaas zijn er een paar aard egoisten die denken dat ze de wereld voor zichzelf hebben
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een auto kan een aardige klap maken als je tegen een beest rijdt. Dat is afhankelijk van het gewicht van het beest, een overstekend egeltje is natuurlijk anders dan een ree.

Ik denk dat de reflex om te remmen voor iets onverwachts dat oversteekt, heel normaal is. En in de meeste gevallen is dat ook goed, het is maar een enkele keer dat we door het plotselinge remmen een ander probleem krijgen. Maar zouden we de reflex (van het remmen als er onverwachts iets oversteekt) gaan afleren, dan hebben we als bestuurders van een auto een groter risico op ongevallen.
itsme
13 jaar geleden
Volgens de wet zou je het dier moeten doorrijden, want door remmen op de snelweg creëer jij een heel gevaarlijke situatie.
Nu geef ik toe dat ik ook rem als het kan, maar let alsjeblieft wel heel goed op als je het doet,
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat is normaal beschaafd menselijk gedrag. Alleen in risicovolle situaties een uitzondering maken - Rij geen mensen dood!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De veiligheid van de mens staat voorop.

Ik rem trouwens ook altijd, niet omdat ik dierenliefhebber ben, maar omdat ik het naar vind wanneer m'n hele auto vies wordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja, akelig hé, van die bloedstrepen op je koplamp en je bumper....je eet je biefstuk zeker ook very well done?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat een warm antwoord :)
NOU ik weet zeker dat ik voor elk dier wat er ook maar voor me komt rem . of er nou 10 of100 autos achter me rijden .dieren gaan bij mij voor alle mensen die mij niet
dierbaar zijn .. sorry maar dat ben ik
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tuurlijk is dat normaal. Zou je toch ook bij een mens doen...
Vooral blijven doen want als je zo'n beestje dood zou rijden...vergeet JIJ dat NOOIT meer. Dat blijf je voelen...zien...horen...voor je hele leven. Denk ik.
En diegene die EXPRES dieren dood rijdt...zal hoogstwaarschijnlijk ooit ZELF ook aangereden worden...blijven leven en in een rolstoel belanden.
Wie 1 keer goed doet...die 3 keer goed ontmoet.
Wie 1 keer slecht doet...die 3 keer slecht ontmoet.
Groetjes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Indien ontwijken onmogelijk is kun je beter extra gas bijgeven. Het lijden zal hierdoor in ieder geval verkort worden en de kans op achteropvliegend verkeer wordt hierdoor voorkomen. Kijk uiteraard uit dat je niet op je voorganger knalt ! Wat voor auto rijd je ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je bent gewoon meer gevoelsmens dan een ander.
Dus je liefde gaat waarschijnlijk uit naar ALLES dat leeft.

Siert je.
Pech voor degene die geen afstand weet te houden ;)

Plak een sticker op de achterkant , dat je remt voor dieren.
Een gewaarschuwd mens telt voor twee ^^