Is er nog sprake van ontzuiling in de hedendaagse samenleving?

Geef er dan eens een voorbeeld van?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Het beste antwoord

Tuurlijk. Tal van religieuzen bijvoorbeeld leggen nog dagelijks hun geloofsketting af en weten zich te ontworstelen aan hun oude omgeving. Veel VARA kijkende, Volkskrant lezende, PvdA stemmende "socialisten" van weleer voelen zich sinds ze tonnen per jaar verdienen steeds minder verbonden met het nest waar ze uit voortkwamen en kiezen ervoor de bewuste doctrine te laten voor wat zij is.

Omgekeerd echter is herzuiling tevens aan de orde van de dag. Mensen willen weer deel uitmaken van een (hechte) gemeenschap, willen zich weer ergens thuis kunnen voelen en zoeken naar een omgeving waar met name gelijkgestemden huizen.

Netto vermoed ik dat de balans toch nog altijd doorslaat naar het "ontzuilen" maar het zou me niets verbazen wanneer die beweging binnen zeg nu en tien jaar volledig keren zal.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Misschien vindt ontzuiling momenteel wel het meeste plaats in de "islamitische zuil", mits je de Islam in Nederland als een (nieuwe) zuil beschouwt. De Islam wordt in ieder geval niet gezien als een van de traditionele zuilen: dat waren de katholieke, de protestantse, de socialistische en de liberale zuil. Ik denk dat moslims in Nederland zich steeds minder thuis zullen voelen bij de Islam en zich steeds minder zullen laten leiden door de regels van de Islam. Hierdoor zullen zij "ontzuilen".
Antoni
15 jaar geleden
ja en nee. Ja, want de traditionele zuilen worden steeds minder heersend in Nederland. Nee, er komen steeds meer zuilen bij; milieugroeperingen, andere religies, jongeren die zich verenigen, ouderen ook.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Antoni
15 jaar geleden
Een milieugroepering is de facto geen zuil: deze is gericht op één doel: het redden van het milieu. Een zuil was veel veelzijdiger: alles was in het verleden verzuild: in een zuil zat je religie, je school, je krant, je omroep, je sportvereniging, je scoutinggroep, enzovoort. Dat een milieugroepering populairder wordt, is dus geen voorbeeld van minder ontzuiling.