In 1420 was de oorspronkelijke naam "Veylendam" al bekend. Volgens de volksoverlevering heeft de Vuilendam haar naam te danken aan het volgende:
De Vuilendam was een trefpunt van 6 toegangswegen. Door de vele watersnoden van vroeger en door de lage ligging kon het water daar niet zo snel weg en werd het vooral door en voor het verkeer vaak een drassige en vuile toestand. Vervolgens was de Vuilendam ook een plaats van samenkomst waar vee, turf, hout en niet te vergeten hennep geveild werd. Dus vermoedelijk vandaar die naam.
Amadea