Bestaat het warchaupact nog?

In 1949 werd de NAVO opgericht, die bestaat nog steeds. 6 jaar later werd het warchaupact opgericht.

Zo ja uit welke landen bestaat deze?
Zo nee waarom niet meer?

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (4)

Het Warschaupact was een militair bondgenootschap van communistische landen in Oost-Europa, dat tussen 1955 en 1991 heeft bestaan. Het werd op voorstel van Sovjetpartijleider Nikita Chroesjtsjov opgericht als tegenhanger van de NAVO
In december 1988 schafte Michail Gorbatsjov de Brezjnevdoctrine echter af en verklaarde dat de Oost-Europese landen hun eigen koers konden varen
fremar
8 jaar geleden
Nee, die is in 1991 officieel opgeheven. Maar in 1989 bleek bij de revolutie in Roemenië al dat andere lidstaten niet bij wilde springen om de Roemeense communistische overheid in het zadel te houden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Niet meer. Warschaupact is gestopt in 1991, inmiddels zijn al vele landen aangesloten bij de NAVO. Als het Warschaupact zou bestaan, dan zou de communisme nog steeds aanwezig zijn in Oost en Midden Europa. Maar dat is gelukkig niet meer.
Ps: Polen en Duitsland ligt in Midden-Europa daarom heb ik oost en midden europa geschreven. Het wordt verward met de Oostblok.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nee,maar in de praktijk heeft Rusland het militair nog steeds voor het zeggen in de meeste oostblok landen..
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
-Onzin.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Valt wel mee hoor: http://www.theguardian.com/world/interactive/2013/apr/30/eu-russian-spheres-influence-interactive