Mag een vrouw, wanneer zij hertrouwd na overlijden de naam van haar eerste echtgenoot houden ?

Mijn moeder waar ik sinds de jaren 70 geen contact meer heb gehad en die inmiddels overleden is had als meisjesnaam H. Haar man heette Bo. Die man overlijdt en zij hertrouwd met een man met de naam Bu. In een overlijdensadvertentie van Bu staat te lezen dat hij was getrouwd met H-Bo
Ik weet van een huwelijk niets en mag dat dan dat mijn moeder zich als H-Bo-Bu voor doet ???? Namen zijn afgekort omdat deze voor de vraag niet relevant zijn.

een jaar geleden
3.1K
erotisi
een jaar geleden
Nee max twee achter namen
tinus1969
een jaar geleden
Officieel klopt dit niet, maar voor een overlijdensadvertentie lijkt me dit niet echt ern probleem.

Antwoorden (3)

Iedereen (man of vrouw) houdt altijd zijn/haar eigen achternaam, maar mag de naam van zijn/haar echtgenoot gebruiken. Dat geldt ook als je echtgenoot is overleden. Als je ervoor kiest om de achternaam van je echtgenoot te gebruiken, dan staat in het paspoort: achternaam, e/v of w/v, achternaam echtgenoot. Dat staat voor echtgenoot van of weduwe van. In dit voor beeld dus: H, w/v Bo, of H, e/v Bu of (inmiddels) H, w/v Bu.
een jaar geleden
ronron1212
een jaar geleden
De vraag gaat over het hertrouwen van de weduwe @BertvN
Je moeder mocht de naam H-Bo (blijven) gebruiken.
In Nederland behoudt een vrouw bij het aangaan van een huwelijk of geregistreerd partnerschap officieel haar "Meisjesnaam", oftewel de naam waarmee ze is geboren.
Als een vrouw trouwt kan zij uit vier mogelijkheden kiezen:
1. Behouden van haar eigen (meisjes)naam;
2. Partnernaam-Meisjesnaam;
3. Meisjesnaam-Partnernaam;
4. Alleen de Partnernaam.
De gekozen naam geldt alleen voor "dagelijks gebruik". In alle officiële stukken zoals een paspoort zal zij altijd bij haar Meisjesnaam worden aangeduid.
Waarschijnlijk heeft je moeder bij haar eerste huwelijk ervoor gekozen om de combinatie Meisjesnaam-Partnernaam te gaan gebruiken. De naam van haar eerste echtgenoot mocht ze ook na zijn overlijden blijven gebruiken.
Toen ze voor de tweede keer trouwde heeft ze er waarschijnlijk voor gekozen om voor het dagelijks gebruik de naam te blijven gebruiken, die ze tijdens haar eerste huwelijk gebruikte. Dat doen weduwen wel vaker, omdat veel mensen hen onder die naam kennen.
een jaar geleden
erotisi
een jaar geleden
Eindigt het gebruiksrecht van Bo niet bij aannemen gebruiksrecht van bu?
tinus1969
een jaar geleden
Erotisi heeft gelijk, Bo mag officieel niet gebruikt worden na hertrouwen. Staat ook in eerste link/bron
ronron1212
een jaar geleden
@AnnBoo8146 het gaar in de vraag over het hertrouwen van de weduwe
AnnBoo8146
een jaar geleden
@ronron1212 daar gaat het tweede deel van mijn antwoord over. Voor meer informatie, zie de tweede link bij mijn antwoord, dat gaat helemaal over het hertrouwen van een weduwe. Daar staat o.a. het volgende:
U hebt de keus uit drie namen.
1. Als u met uw vriend trouwt, kunt u zijn naam gebruiken, maar het hoeft niet.
2. Ik denk dat u ook nog de naam van uw eerste man zou kunnen gebruiken, als u dat wilt. Er zullen immers veel mensen zijn, die u onder die naam kennen. Dat is een goede reden om die naam te blijven gebruiken.
3. U kunt uw eigen meisjesnaam gebruiken. Voor officiële papieren zal door de overheid of een werkgever altijd uw meisjesnaam gebruikt worden.
ronron1212
een jaar geleden
Officieel mag ze dat niet. @AnnB004146
Ja, een vrouw mag na hertrouwen de naam van haar eerste echtgenoot blijven gebruiken. Het is echter wel mogelijk om de naam van haar nieuwe echtgenoot aan te nemen. Dit is een persoonlijke keuze en er zijn geen wettelijke beperkingen.
10 maanden geleden