Mag je zomaar een foto maken van 8 mensen (Waar je alleen de ruggen van ziet) En dan dat op twitter zetten?

Ik ben een van die 8 mensen hier is de foto: twitpic.com/761ojb ik ben er niet blij mee dat deze foto op twitter staat.. Is er geen wet ofzo.. waar in staat dat dit niet mag.. dat je eerst toestemming moet vragen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Normaal gesproken mag je mensen niet zonder hun toestemming afbeelden / publiceren, met uitzondering van ' voorbijgangers' in de openbare ruimte. En dan nog alleen wanneer ze daar geen bezwaar tegen hebben gemaakt (en daartoe wel in de gelegenheid zijn geweest, bijvoorbeeld omdat ze hebben kunnen zien dat je stond te fotograferen).

Deze foto is echter zo te zien op een school gemaakt, en ik geloof niet dat dat een openbare ruimte is. Maar de mensen vormen duidelijk de ' achtergrond' en niet het hoofd-onderwerp van de foto. Dan nog zou één van de afgebeelden bezwaar kunnen maken, en mag deze foto dus niet zondermeer geplaatst worden.

Ook als je foto's maakt op straat, in een winkel of tijdens een concert ofzo, kun je beter het zekere voor het onzekere nemen, en mensen OF alleen onherkenbaar / op de rug fotograferen, OF later wegpoetsen voor je de foto plaatst.

Maarja, DAT is de wet, en in Nederland hebben we nogal moeite met wetten die niet of moeilijk te handhaven zijn, en mag er ineens een heleboel. Ben jij echter een van de mensen op deze foto, dan mag je zeker verzoeken onherkenbaar gemaakt te worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Zes van de acht mensen zijn onherkenbaar. Maar de andere twee zijn dat wel. Dat laatste mag niet. De foto moet dus links een stuk bijgesneden worden.

Toegevoegd na 11 minuten:
Elk opzettelijk filmen of fotograferen in woningen of niet-publieke plaatsen is verboden, tenzij dit vooraf duidelijk is aangekondigd (art. 139f Wetboek van Strafrecht: maximaal zes maanden cel).
Elk opzettelijk fotograferen is dus verboden als je het niet aangekondigd hebt. Het maakt daarbij niet uit of de camera ergens aangebracht is of vastgehouden wordt door de fotograaf.
Publicatie van een foto of filmopname waar iemand herkenbaar opstaat, kan een schending van het portretrecht zijn. De geportretteerde moet een redelijk belang kunnen laten zien (zoals privacy) op grond waarvan het werk niet gepubliceerd mag worden.
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ linkje volgen, linkje zoeken:
http://lexius.nl/wetboek-van-strafrecht/artikel139f