Wat moet je regelen voor je nabestaanden in het geval van plotseling overlijden?

Afgelopen maandag ben ik met spoed opgenomen in het ziekenhuis met een inwendige bloeding waarbij ik in shock geraakt ben.

Inmiddels is het gevaar geweken en ben ik herstellende. Maar het heeft mij wel aan het denken gezet. Ik heb namelijk niet veel geregeld mocht ik plotseling komen te overlijden. En ik dacht altijd aan auto ongelukken of iets dergelijks en ik voelde mij onkwetsbaar. Nou dat had ik mooi mis.

Ik heb een uitvaartverzekering, maar vermoedelijk is dat bedrag te laag.
Mijn man en ik (getrouwd in gemeenschap van goederen) hebben een hypotheek met overlijdensrisico verzekering.
We hebben samen een kindje van bijna 2.
Voogdij over ons kindje in geval van overlijden van ons beiden is wel geregeld.

Wat moet ik verder regelen?
Ik wil dit goed doen, voordat ik weer in mijn comfortzone zit en denk "ach het valt allemaal wel mee." Maar ik wil ook niet overhaast ondoordachte beslissingen nemen.

een jaar geleden
1.7K
tinus1969
een jaar geleden
1. Ga praten met een notaris mbt testament. Die kan beter en specifieker advies geven.
2. Maak een (papieren) document met de belangrijkste wachtwoorden, en backup belangrijke digitale informatie.
Thecis
een jaar geleden
Goed om te horen dat het gevaar weer geweken is. Hoop ook dat je spoedig weer herstelt. Bloedverlies zodanig dat je in shock raakt, is heel heftig zowel fysiek als mentaal. Het lichaam moet herstellen, maar vergeet ook niet wat het dus mentaal doet. Succes.
AnnBoo8146
een jaar geleden
Mogelijk vind je informatie op de site van Rijkoverheid: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/overlijden/vraag-en-antwoord/checklist-bij-overlijden
Verwijderde gebruiker
een jaar geleden
Kan goed zijn om dit te bespreken met je partner. Wat bijvoorbeeld je wensen zijn. Zoals begraven of cremeren. Of je verzekering voldoende is, ligt natuurlijk ook aan het verzekerde bedrag maar ook aan je wensen. Zijn verschillende mogelijkheden om het verzekerde bedrag te verhogen. Maandelijks een hogere premie of een eenmalige inleg. Ook handig als je polis of in elk geval gegevens van je verzekeraar vindbaar zijn.
erotisi
een jaar geleden
Een levenstestament?

Antwoorden (1)

Het belangrijkste dat je moet regelen is: een testament.
Ga na wat je op dit moment hebt geregeld en als het niet voldoende is of niet duidelijk genoeg is, neem dan contact op met een notaris.
Wat de uitvaartverzekering betreft kun je er ook voor kiezen dat het verzekerde bedrag aan de lage kant is en dat door de nabestaanden moet worden bijbetaald. Je kunt ook het verzekerde bedrag verhogen.
Een gemiddelde uitvaart kost op dit moment tussen de 6000 en 12.000 euro. Waarbij crematie een goedkopere optie is dan begraven. Voor crematie kiest 70% van de mensen.
een jaar geleden