Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is de uitspraak 'dom blondje' racistisch?

Het is toch gelijk aan domme gele of domme zwarte?

TurfGraver
3 jaar geleden
Blond heeft hier met haarkleur te maken, niet ras.
Amadea
3 jaar geleden
Nee, maar wel beledigend. Alsof iemands haarkleur bepaalt dat die persoon niet slim zou kunnen zijn.
Thecis
3 jaar geleden
Goed punt van MarcusB, alleen blanke mensen zijn blond. Alleen geldt het niet voor het gehele ras, slechts een subsectie.
Edraket
3 jaar geleden
En dat geldt ook voor negroïde albino's.
https://de.wikipedia.org/wiki/Albinismus
SentWierda
3 jaar geleden
Drie keer eerder is een vraag gesteld m.b.t. (o.a.) domme blondjes. Eenmaal in 2009 (nr. 34102; 32 antwoorden) en tweemaal in 2010 (nr. 54587; 9 antwoorden + nr. 59872; 5 antwoorden).
SingingCoyote13
3 jaar geleden
bedoel je niet eerder discriminerend in plaats van racistisch ?
want het is kleinerend bv op de werkvloer of in de winkel of het openbare leven.
HeerVoldemort
3 jaar geleden
Discriminatie zou wel kunnen. Maak maar eens dezelfde opmerking, maar vervang dat "blondje" voor "islamietje" en de hele boel staat op zijn kop.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (2)

Nee. Het slaat niet op een ras maar op intelligentie en haarkleur.

Ze vermoeden dat de term in de VS is ontstaan doordat Jean Harlow met heel blonde haren vaak mensen speelde in films die niet bepaald slim waren. Dit is later een stereotype geworden zoals o.a. de domme blondjes grappen maar feitelijk heeft kleur haar en intelligentie niets met elkaar te maken.
(Lees meer...)
3 jaar geleden
ronron1212
3 jaar geleden
@Castle degraderend noemen we dat en beledegend.
Amadea
3 jaar geleden
Denigrerend, zul je bedoelen.
MarcusB
3 jaar geleden
Maar blond is altijd blank
Antoni
3 jaar geleden
Ja, dommeblondjesgrappen zijn denigrerend en beledigend.
tinus1969
3 jaar geleden
@MarcusB, maar blank is niet altijd blond. ‘Domblondje’ is in dat opzicht vooral seksistisch, omdat het impliciet altijd over vrouwen gaat.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
3 jaar geleden
Ook niet seksistisch. Niet elke vrouw is immers blond.
Ik denk dat het juiste woord "haarkleuristisch" zou moeten zijn, als dat woord tenminste bestaat. Maar bij gebrek aan beter is "denigrerend" denk ik nog de beste keuze
Castle
3 jaar geleden
@ronron1212 Dit kan inderdaad denigrerend zien. Het ligt aan de context. Mijn vrouw is ook blond en soms als ze een foutje maakt roep ik "blond". Ze weet dat dit plagend is bedoeld en geenszins denigrerend. Daarnaast was de vraag of het racistisch was en dat was het niet ondanks dat het dezelfde context kan hebben.
tinus1969
3 jaar geleden
@Oze, ik schreef dan ook ‘impliciet’.
Nee. Deze uitspraak wordt gedaan om iemand te beledigen of in een denigrerende context te plaatsen.
Dit wordt overigens uitgesproken niet alleen tegen of over blonde mensen, het wordt ook gezegd over mensen met andere haarkleur of andere sexe maar wel met de bedoeling om aan te geven dat die persoon niet slim is. Niet racistisch, niet seksistisch, puur denigrerend.
(Lees meer...)
3 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing