Is het mogelijk om als egyptenaar, met nu al 4 jaar een verblijfsvergunning voor italie, (tijdelijk) legaal te mogen werken in Nederland?

Ik ben verloofd met een egyptenaar en samen wonen we een jaar in italie. Hij heeft een verblijfsvergunning en werkt hier nu 4 jaar legaal. Aangezien de economie hier zo veel slechter is als in nederland en ik heimwee heb, willen we terug naar Nederland. Weet iemand hoe we dit aan moeten pakken?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (2)

Je kan het beste kijken op de site van de IND. Maar ik geef je een goede kans dat dit mag. Er is vrije vestiging in de EEG landen, waarschijnlijk moet hij nog iets doen mbt aanvragen werkvergunning, als formaliteit.
Ik zeg dit vanuit mijn ervaring met vluchtelingenwerk. Je kan de IND ook telefonisch je vraag voorleggen. Dan moeten jullie eruit komen.
Succes. De economie hier is overigens ook niet zo best op dit moment.

Toegevoegd na 25 minuten:
Het is voor een gemiddelde IND beambte een moeilijke vraag denk ik. Wat je ook kunt doen, is een brief schrijven aan de leiding van de IND, waarin je je vraag scherp formuleert.
Een andere mogelijkheid is dat je je door Vluchtelingenwerk laat informeren. Zij hebben echt heel veel kennis over deze zaken. Zelfs veel advocaten hebben een abonnement op Vluchtweb.nl. Ik kan er zelf niet meer in, omdat ik niet meer voor ze werk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In feite ben je op dit moment in een "derde" land.
Als jullie trouwen, kun je (na 6 maanden onafgebroken samen ingeschreven te hebben gestaan in Italië) in Nederland een aanvraag doen voor EU-toetsing ("aantonen verblijfsrechten van de EU-onderdaan").
Men noemt dit de EU-route.

Er is nog een andere mogelijkheid. Je partner kan na 5 jaar een aanvraag doen voor een "Soggiornante di lungo periodo – CE". Echter mag hij na omzetting in Nederland het 1e jaar wel als zelfstandige, maar niet in loondienst werken.

Voor meer info, een handboek, webadvocaat en ervaringen kun je terecht op www.buitenlandsepartner.nl