Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is een perimetersluiting van een dorp (bij bosbrand)?

Ik ben in Alcublas (Spanje) geweest bij bekenden van mijn dochter. Helaas is in de buurt een brand uitgebroken, die duizenden hectaren natuur vernietigd heeft. Alcublas werd niet geëvueerd maar"gesloten". En men gaat nu over tot een "perimetersluiting".
Als ik het artikel vertaal met google translate kom ik op "bewoners moeten binnen blijven, buren mogen buiten", maar daar begrijp ik dus helemaal niets van.
Dus was bedoelt men met "overgang van sluiting naar perimetersluiting"?

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Perimeter is in de eerste plaats een wiskundige term. Het is een synoniem voor omtrek.

Bij uitbreiding wordt het uit het Frans (périmètre) afkomstige woord ook gebruikt voor de omtrek van een gebied waarbinnen speciale maatregelen van kracht zijn, en voor dat afgebakende gebied zelf. In het Nederlands wordt dat een ‘veilige zone’, een ‘gevarenzone’ of een ‘gevaarlijk gebied’ genoemd.

Wanneer er een perimetersluiting plaatsvindt dan wordt het betreffende gebied afgezet. Er mogen geen mensen in of uit. Maar degenen die zich op het moment van de sluiting in dat gebied bevinden mogen zich daarbinnen wel vrij verplaatsen.
. . .
Bij een algehele afsluiting moet iedereen blijven waar die is, niemand mag de deur uit. Er is dan dus geen sprake van boodschappen doen, je moet je redden met wat je in huis hebt.
Wordt die afsluiting omgezet in een perimetersluiting, dan mag je wel naar een winkel, bibliotheek, benzinepomp en dergelijke. Maar je moet er wel rekening mee houden dat er niet buiten het betreffende gebied bijgevuld kan worden, dus het is zolang de voorraad strekt.
(Lees meer...)
Amadea
3 jaar geleden
liveisgreat
3 jaar geleden
Dank. En wat isdan het verschil met een gewonesluiting?? Dus eerst waser een vewone sluiting en die isnu omvezetnaaf een perimetersluiting. Mogen mensen zich in het gebied bevinden bij een gewone sluiting zich dan niet vrij bewegen binnen het gebied dus ook niet naar de winkel en zo? Lijkt me echt wel de hel, efzijn veel gehuchtjeswqqr ernieteenseen winkel is, dus die mensen staan erdan mooi, zonder eten etc.
Inekez1
3 jaar geleden
Als men bij algehele sluiting binnen moet blijven, bijvoorbeeld omdat er buiten teveel giftige rook hangt, dan moet men inderdaad binnen blijven. In huis, alle ramen en deuren gesloten houden! Als dat dagen of weken duurt, is dat inderdaad heel vervelend. Mensen in bergdorpen zijn over het algemeen redelijk goed voorbereid op situaties waarin ze niet naar een winkel kunnen. Ook al is er een winkeltje in het dorp, bij een sluiting (en ook bij de perimetersluiting) kan er geen voedsel worden aangevoerd naar dat winkeltje. Op een gegeven moment is de winkel dus leeg. Men moet thuis een voorraad houdbaar voedsel (blikken, potten, droog voedsel en ook flessen water) hebben om het een tijdje vol te kunnen houden. Ook als in de winter alle wegen rond het dorp onbegaanbaar worden door hevige sneeuwval, kan het noodzakelijk zijn om een tijdje op je noodrantsoen te leven.
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing