Mag een tandarts mij weigeren en wat kan ik er tegen doen?

Ik ben weg gegaan bij mijn oude tandarts.
Mijn vriendin is tandartsassistente en ik heb 2weken geleden een afspraak gemaakt bij de tandarts waar zij sinds kort voor werkt. De afspraak die ik bij de tandarts had gemaakt was voor 16juli...

Afgelopen dinsdag belde mijn vriendin me om 2 tijdens haar pauze en de vroeg of ik die zelfde dag nog wou langs komen om 5uur. Ik had al plannen dus ik zei dat ik niet kon komen.

Die zelfde dag toen mijn vriendin thuis kwam zei ze dat ik 16juli ook niet hoefde te komen van de tandarts.
Hij zei tegen haar dat hij vond dat ik maar mijn best voor hem moet doen en anders hoefde het voor hem helemaal niet.

Ik vind het belachelijk! Mag je op die manier je patiënten weigeren? En is er iets wat ik hier tegen kan doen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Als het een particuliere tandarts is, mag hij mensen weigeren; maar dat zou wel dom zijn als hij dat deed!

De Patiënt is de koning ;-) Als je andere plannen had, moet de tandarts daar maar rekening mee houden.

Ja, hij mag dat doen, maar enkel als je al een eerdere afspraak niet bent nagegaan of als je hem al een hele tijd niet hebt betaald en schulden bij hem hebt. Een tandarts mag jou echter niet weigeren in een noodgeval, bijvoorbeeld bij een afgebroken tand die maar blijft bloeden. In jou geval mocht de tandarts jou niet weigeren, ik vind het ook heel belachelijk. Dien een klacht in, zou ik zeggen, of raad hem af als een vriend jou om een goede tandarts vraagt.

Niets. Een tandarts mag iemand weigeren om op te nemen in zijn patientenbestand. Het enige waar hij zich aan moet houden is de eed van Hippocrates. Ofwel, hij moet jou in noodgevallen helpen. Maar jou weigeren voor een controleafspraak, dat mag hij zelf bepalen. Niet hetzelfde maar vergelijkbaar, stel een tandarts zit tot over zijn oren in het werk. Hij kan er geen nieuwe patienten/klanten bij hebben, dan hoeft hij jou echt niet op te nemen in zijn bestand. Dan kan je een klacht schrijven wat je wilt, maar daardoor acht ik de kans nog kleiner dat je ooit in zijn klantenbestand terecht komt. ;-)

Als jij plannen hebt gemaakt en de tandarts heeft een 'gaatje' vrij ineens dan kan hij niet verwachten van jou dat je gelijk komt opdraven , en daar kan hij je niet voor weigeren , Ik zou is bellen om te kijken of je afspraak nog staat , als hij nog staat , gewoon gaan en anders als je afspraak is afgezegd toch even een gesprek aangaan met je tandarts Er kunnen twee dingen gebeurd zijn: 1 de tandarts heeft een rotdag (mag hij jou niet pakken maar toch 2 je vriendin heeft een verhaal verzonnen of verdraaid Ik heb namelijk nog nooit gehoord dat een tandarts iemand om die reden geweigerd heeft

Ja, tandartsen mogen patienten weigeren. Hij mag dat alleen niet, als je spoedeisende hulp nodig hebt, en het mag ook niet, als het te maken heeft met discriminatie. Als je dit echt niet pikt, en de zaak op de spits wilt drijven, of je gelijk wilt halen, kun je een klacht indienen. Maar als ik je verhaal lees, maak je heel weinig kans, dat je klacht gegrond wordt verklaard. Stel dat je gelijk krijgt, dan zou je je af kunnen vragen wat je hier mee opschiet. Als jij per se een tandarts wilt hebben, die zó handelt als je beschrijft, dan moet je dat natuurlijk zelf weten, maar ik zou daar niet voor kiezen, en al dat gedoe met klachten ook niet willen. Ook met een tandarts heb je een vertrouwensrelatie, en die is door dit vooral nu al helemaal naar de knoppen. Dat krijg je nooit meer goed. In het allergunstigste geval, wordt je tandarts gedwongen, om jou als patient aan te nemen. Lijkt me niet erg prettig voor de sfeer. Komt nog bij, dat je vriendin bij die tandarts werkt. Het lijkt mij van belang dat je vriendin op een prettige manier bij haar tandarts kan werken, en hoe meer jij onderneemt, om je gelijk te halen, hoe beroerder de werksfeer voor haar wordt. Denk dus ook aan je vriendin voor je van alles overhoop haalt. Er zijn soms situaties in het leven, dat je wel gelijk hebt, maar het niet verstandig is om dat gelijk ook werkelijk te halen. Gelijk hebben is iets totaal anders dan gelijk krijgen. Vergeet dit voorval, en ga naar een tandarts, die wat soepeler met afspraken omgaat. http://www.tandarts.nl/html/klachtregeling/klachtregeling.php

Ik wil het verhaal van je vriendin niet in twijfel trekken, maar heb je eigenlijk de tandarts zélf al eens om uitleg gevraagd? Er zijn redenen dat hij een patient mag weigeren. Bel hem zelf op en vraag welke reden hij heeft om jou te weigeren.

aangezien een tandarts werkzaam is in een vrij beroep is het hem vrij om klanten te weigeren.

Regel ZELF een nieuwe datum! Tot nu heeft de tandartsassistente deze data's geregeld en lees ik niets terug of je eigenlijk zelf hebt aangegeven wanneer je wél kan. Bel ze op, en geef aan dat je op een andere datum wel kan komen. Dat is waarschijnlijk ook wat je tandarts bedoelt met "je best doen voor hem, anders hoefde het helemaal niet". In mijn ogen weigert hij je niet, maar vind je tandarts dat je best zelf ook had mogen (moeten) aangeven wanneer je wél kan (zie " je best voor de tandarts doen"). Je had de 16e gekund, het werd verschoven naar die dinsdag om 5 uur. Jij geeft aan dat je toen niet kon, maar je zei er niet bij dat je wel op een ander dag had gekund! En daarmee was het einde gesprek. Je kon niet, klaar... Maar nu zat je aan het eind van het gesprek zonder nieuwe datum en een boze bui. Het komt op mij over alsof je het aan je vriendin overlaat onder het mom van "wel zo gemakkelijk". Het is haar werk een nieuwe datum te regelen, dat klopt, maar het is ook aan jou om aan te geven wanneer je wél kan, want zij kan NIET in jouw agenda kijken! Hoe goed ze jou ook kent... Want een nieuwe datum regelen, dat had je moeten doen, ipv van de schuld in de schoenen van deze mijnheer te schuiven.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100