Als een kind bij een hobby(club) is, onder wiens verantwoordelijkheid valt hij/zij dan?

Wanneer je je kind achterlaat op school of voor-/naschoolse opvang (kinderdagverblijf, peuterspeelzaal, BSO) hebben zij een verantwoordelijk voor het kind.

Hoe zit dit op het moment dat je hem/haar achterlaat bij een hobby? Bijvoorbeeld muziekles, sporttraining, knutselclub. De mensen waar je je kinderen achterlaat zijn veelal niet gediplomeerd om voor je kind te zorgen. Ze zijn geen 'oppas' voor je kind en hoeven er volgens mij geen zorg voor te dragen, enkel te vermaken (met muziekles, sporttraining of knutselwerkje) en die activiteit in goede banen te leiden.
In mijn ogen mág je je kind dus best alleen achterlaten bij de hockeyraining, maar kan je vervolgens de trainer niks kwalijk nemen wanneer je kind onafgesproken eerder naar huis gaat of vergeet zijn hockeybitje in te doen (twee zaken die je de leidsters van de BSO of de juf op school wel kwalijk kan nemen).

Ik kan online niks vinden over deze verantwoordelijkheid, weet iemand hoe dit wettelijk zit?

4 jaar geleden
in: Wetgeving
1.9K
tinus1969
4 jaar geleden
Zo simpel ligt het niet, zeker als het gaat om sportclubs of andere georganiseerde activiteiten. Die hebben wel degelijk enige zorgplicht.

Antwoorden (1)

Er is een duidelijk verschil tussen een muziekles, een hobby (knutsel)clubje en een sportclub.
Met name de sportclubs hebben een verantwoordelijkheid voor de pupillen. Er zijn daarom ook regels en de begeleiders hebben zich aan die regels te houden. Voor het geval er vreemde dingen gebeuren hebben de sportclubs een (bestuurs)aansprakelijkheidsverzekering.
In geval van een knutselclubje (vaak op een school of in een wijkcentrum) worden vrijwilligers ingezet (meestal ook ouders). In dat geval is het belangrijk duidelijke afspraken te maken over het ophalen van het kind. De ouders zijn dan zelf aansprakelijk.
In geval van b.v. de muziekles kan je een duidelijke afspraak maken met de muziekdocent, die dan wél aansprakelijk kan worden gesteld.
In heel veel gevallen hebben actieve mensen en vrijwilligers een WA verzekering.