Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mag ik mijn auto langdurig op een openbare parkeerplaats laten staan?

Bij mij in het dorp zitten 3 parkeerplaatsen, en je raad het nooit, maar toevallig zitten die voor de apotheek, bijzonder hé? Maar goed, die parkeerplaats is openbaar staat niet aangegeven dat deze van de apotheek zelf is. Of een beperking op een bord, er staat helemaal niets.

Mijn auto is APK gekeurd, is verzekerd en alles.
Mag ik mijn auto daar laten staan...voor altijd wat mij betreft.

Picture for question
Utrecht
3 jaar geleden
Denk je niet dat die parkeerplaatsen op de grond van de apotheek liggen? Lijkt erop alsof dit oorspronkelijk de voortuin van het huis was.
Inekez1
3 jaar geleden
Ik heb de situatie eens bekeken in google maps. Daaruit blijkt duidelijk uit de omgeving dat de parkeerplaatsen op het terrein van de apotheek liggen en niet op het terrein van de gemeente.
Daar mag je dus niet zomaar onbeperkt parkeren. Doe je dat wel, zal er vast tzt alsnog een bordje komen. Overigens snap ik niet waarom je deze vraag stelt. Aan de andere kant van de straat is volgens google maps een groot parkeerterrein dat duidelijk wel openbaar terrein is. Daar kun je je auto toch neerzetten? In google maps is ook te zien (als je een beetje virtueel rondrijdt) dat ergens tussen 2016 en 2019 de straat is aangepast. Waar je eerst vanaf de straat zo die parkeerplaatsen opreed, met bijna identieke klinkers in straat en parkeerplaats, is het nu duidelijk gescheiden door de verhoogde stoep in een andere kleur.
HeerVoldemort
3 jaar geleden
@Inekez1 ik heb deze vraag gesteld omdat ik mij afvroeg of er verschillende antwoorden zouden komen. Ik wil helemaal niet voor de rest van mijn auto's leven daar parkeren, veel te ver lopen. Ik was benieuwd of er verschil zou zijn, tussen een gewone parking of een MIVA parkeerplaats. https://www.startpagina.nl/v/maatschappij/samenleving/vraag/705512/invaliden-parkeerplaats-naast-apotheek-247/
Inekez1
3 jaar geleden
Als je wil weten of er verschil is tussen een minder validen parkeerplaats of een gewone parkeerplaats, dan stel je de vraag wel erg omslachtig! Voor gewone P en MIVA geldt dat je er onbeperkt (qua duur) mag parkeren, tenzij er een bord staat dat de maximale parkeerduur aangeeft. Dat kan zijn een onderbord bij de MIVA of een blauwe zone. De vraag of de parkeerplaatsen bij de apotheek wel of geen openbare parkeerplaatsen zijn is een hele andere discussie.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (2)

Antwoord op je vraag: Ja dat mag.
nadere toelichting om je niet de fout in te laten gaan: een openbare parkeerplaats is aangegeven middels een blauw rechthoekig bord met een witte P erin. Dat staat hier niet, dus het is geen openbare parkeerplaats.
(Lees meer...)
3 jaar geleden
LeonardN
3 jaar geleden
"een openbare parkeerplaats is aangegeven middels een blauw rechthoekig bord met een witte P erin."
Kan je dat hard maken middels een bron/wet? Daarnaast als dit GEEN openbare parkeerplaats is, wat is het dan wel?
Een parkeerplaats op eigen terrein?
Als dat het geval is dan lijkt me dat de eigenaar de parkeerder mag vragen de plek te verlaten.
(niet dat ik van mening ben dat dit nu een parkeerplek op eigen terrein is, maar meer dat je toelichting tegenstrijdig lijkt te zijn aan je conclusie) Kortgezegd, ik zou (eerder) stellen:
Ja, je mag daar parkeren WANT het is een openbare parkeerplek (gemeente).
(Als het privéterrein is, dan heeft de apotheek er niks aan gedaan je te laten begrijpen dat het privé is, middels een bordje of constructie bijvoorbeeld)
Nee. De grijze plaatsen die jij aanziet voor openbare parkeerplaatsen zijn duidelijk géén deel van de openbare weg. Dat kun je zien aan de haagjes links en rechts. Derhalve géén openbare parkeerplaatsen, maar parkeerplaatsen ten behoeve van bezoekers apotheek.
(Lees meer...)
3 jaar geleden
LeonardN
3 jaar geleden
"Dat kun je zien aan de haagjes links en rechts." Kan je een bron geven die dat stelt, ik ken die indicatie niet.
Inekez1
3 jaar geleden
In mijn gemeente staan overal leuke beukenhaagjes, onder andere ook bij de parkeerplaatsen en die zijn wel degelijk openbaar. Het zou best heel goed kunnen dat deze parkeerplaatsen inderdaad bij de apotheek horen en niet bij de openbare weg, maar dat heeft dan niet te maken met het feit dat er haagjes staan.
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing