Klassieke grondrechten of vrijheidsrechten beschermen de vrijheid van Burgers. Niemand mag deze rechten aantasten of beperken.

Sociale grondrechten bevorderen het welzijn van de burger (woongelegenheid, gezondheidszorg)

Dus waarschijnlijk hoort jou kwestie bij: Klassieke grondrechten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
teusvh
12 jaar geleden
Ik twijfel wel bij het bovenstaande antwoord.
De klassieke grondrechten zijn ontwikkeld om de burger te beschermen tegen bemoeienis van de overheid. Een niet-doen dus.
Sociale grondrechten daarentegen vereisen een actief handelen van de overheid.
Bovendien kan ik het grondrecht misdaadbestrijding niet vinden in de wet.
http://lexius.nl/grondwet/hoofdstuk1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De bescherming van de burgers is wel degelijk een overheidstaak. Dat kan je als veiligheid omschrijven. De hele nederlandse wapenwet is gebaseerd op deze overheidstaak, in ruil voor die bescherming is het recht om wapens te dragen de burger afgenomen.