Hoe worden artikelen onzichtbaar geprijsd bij Decathlon?

Je kunt een product in een bak leggen, en na wat aantoetsrn is betaald. Maar hoe weet bak welk product er inligt zonder dat er een kaartje op zit?
Maw, stel je gaat met alleen aankoop bon terug en pakt zelfde nieuwe artikel uit de rekken en vraagt dan geld terug. Dat zou niet moeten kunnen, maar hoe dan?

een jaar geleden
1.3K
Ikhebgeenidee
een jaar geleden
Waarschijnlijk zit er een nfc chip in verwerkt. Ik begrijp je voorbeeld niet. Als ik met een kassabon terugga en ik pak een artikel uit het rek, is net zo min te controleren of ik het artikel terug breng of dat ik met een net gepakt artikel bij de kassa sta en mijn geld terug wil. Wat ik me nog wel kan bedenken is dat er een beveiliging op zit. Als je een item meeneemt door van die poortjes, zonder te betalen, gaat er een alarm af. Dus zodra jij aan de retourenbalie staat met een item waarop dit alarm nog actief is, is het item nog niet betaald. Wat sommige winkels wel hebben, is een aparte servicebalie 'buiten' het winkelgedeelte, waar je kunt/moet retourneren. Om te voorkomen dat klanten de winkel inlopen om dit 'trucje' toe te passen. Verder is het mogelijk een kosten/baten analyse. Hoe vaak gebeurt dit? Moet er een heel duur alarmsysteem komen, om een paar euro te besparen?

Antwoorden (1)

Dit zijn electronische trackers. Elk product heeft een unieke code daarin zitten.
Het is in feite een plaatje, zeer plat, met een spoel er op. In de bak zit een magnetisch veld en zo wordt het product herkend.
Deze tracker werkt ook met de diefstalbeveiliging. De spoel brand door in de bak als alles afgerekend is.
Dit is even heel basaal uitgelegd, er zijn zaken die wat genuanceerder liggen.

In feite kan je met de bon ook terug. En een product uit het schap pakken. Alleen werkt daar die spoel nog en is dus niet afgerekend. Een ander iets is om dit procedureel op te lossen. Eenmaal in de winkel kan je geen dingen weer naar de balie brengen om te retourneren (van dat laatste weet ik jiet zeker of ze dat ook zo doen, zou een oplossing kunnen zijn, maar werkt niet 100%).
een jaar geleden
erotisi
een jaar geleden
Ik neem aan dat dat plaatje met spoel dan dusdanig verwerkt zit in het product dat je dat er zonder ernstige beschadiging niet zo maar uit krijgt. Mogelijk dat dat al tijdens fabricage proces in wordt verwerkt? Is daar mss een foto van zo, 'n plaatje?
Thecis
een jaar geleden
Het heet een nfc chip (zoals Ikhebgeenidee hierboven al weergeeft, ik kon niet op de naam komen).
Hierop kan je gewoon Googlen. Heb je zo gevonden. Soms zit het op producten als een soort sticker, soms wordt het inderdaad al bij productie in het product verwerkt.