Waar vind ik het "verhaal met een moraal" zoals hieronder omschreven.

Bais van het verhaal is dat er drie metselaars/ambachtslieden zijn die alle drie hetzelfde werk doen.
(bv een kasteel metselen)
de 1e ziet alleen het zware ondankbare werk
de 2e vind al iets meer voldoening in zijn werk
de 3e overziet alles en heeft het gevoel te hebben dankbaar werk te doen omdat hij werkt aan iets groots/einddoel

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2K

Antwoorden (4)

je vraag is me niet helemaal duidelijk, maar ik heb wel een prachtig moraalverhaal voor je, ook van 3 ambachtslieden, het komt uit de bijbel:
Vroeg in de ochtend komt er een werkman bij zijn heer om werk vragen, ze komen tot een overeenkomst wat hij gaat verdienen met een dag hard werken.
Rond het middaguur komt er een tweede werkman bij zijn heer, ook hun komen een geldbedrag overeen voor de resterende halve dag werk, echter het bedrag is het zelfde , waar de ander een hele dag voor moet werken.
Aan het eind van de middag komt er nog een werkman bij zijn heer en zegt, ik kan vandaag nog een uur werken, kan dat?
Ook zij komen overeen voor het zelfde bedrag dat de andere twee ook krijgen, hij moet er echter maar een uur voor werken.
Aan het einde van de dag komen de drie afreken met hun heer en krijgen zoals afgesproken alle drie het zelfde bedrag.
De werkman die een halve dag had gewerkt, ging naar zijn heer toe en zei, heer ik heb een halve dag voor u gewerkt maar krijg het zelfde als de ander die maar een uur heeft gewerkt.
Toen kwam ook de andere werkman en zei: heer ik heb de hele dag in de hitte van de zon en erg zwaar werk voor u verricht, maar ik krijg het zelfde als de man die maar een halve dag heeft gewerkt en de ander die maar een uur heeft gewerkt, ik vind dit oneerlijk, ik wil meer geld!!
Toen sprak de heer tegen de twee werkmensen, hebben jullie niet gehad wat ik met jullie bent overeen gekomen?
waarom klagen jullie dan.
Je hebt gekregen wat je verdiend heb, maar ook de ander die maar een uur heeft gewerkt, heeft zijn loon gehad zoals overeengekomen.
Ga heen en klaag niet langer, kijk niet altijd naar de ander maar naar uw zelf en wees er tevreden mee.

Moraal..............
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hier zijn alleen maar verhalen met een moraal http://www.heinpragt.com/wijsheden/verhalen.php misschien staat het verhaal daar tussen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is een prachtig verhaal over een Japanse steenhouwer die niet tevreden was met zijn bestaan.Hij vraagt aan een (god?) om iets anders te mogen zijn,maar ontdekt dan weer iets dat beter is enz, enz.. UIteindelijk kiest hij toch weer voor het bestaan als steen houwer en is dan tevreden.
Dan is er natuurlijk ook nog het bekende verhaal van mannetje Piggelmee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het woord moraal is op zich al een omschreven woord.

www.heinpragt.com deze vind ik zelf heel mooi! "de fabel van de drie broeders"

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik zag de site te laat bij een ander antwoord, maar dan heb je hem twee keer!