Waarom, door wie en wanneer is het postzegel- en enveloppelikken bedacht?

Vroeger gebruikte men stempels om een enveloppe te sluiten. Tegenwoordig bestaan er zelfplakkende postzegels en enveloppen. Maar waarom, door wie en wanneer is het likken aan postzegels en enveloppen bedacht?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Het was een voorstel van Sir Rowland Hill (3 December 1795 – 27 August 1879) die veranderingen heeft gemaakt in de hele postmarkt (oa de bedenker van de postcode in Londen). Omdat het geen verplichting was is mij niet bekend wanneer de eerste zegels met gum verkocht werden maar in ieder geval in 1840

De reden is natuurlijk dat je opeens geen lijm of ander plakmateriaal meer nodig had, zo ook voor de enveloppe.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit antwoord dekt het meest mijn vraag.

Andere antwoorden (1)

De uitvinding van de postzegel wordt toegeschreven aan de Schotse boekdrukker James Chalmers, die op het idee kwam om een nationale zegel uit te brengen die op de post geplakt kon worden. In 1834 drukte hij (bij wijze van proef) een aantal postzegels. Het duurde nog tot 1838 voordat de Schot erin slaagde de overheid voor zijn uitvinding te interesseren. Hij bood zijn zegels aan het 'Mercantill-committee' aan, een parlementscommissie die het port systeem onderzocht.

Op 6 mei was het dan eindelijk zover en verscheen in Groot Brittannië de eerste postzegel ter wereld. Naar de zwarte kleur en de waarde werd deze bekend als de 'Penny Black'. Op deze zegel stond de Britse koningin Victoria afgebeeld, zonder verdere landsaanduiding. In het internationale postverkeer werd het vermelden van het land van herkomst op de postzegel later verplicht gesteld, maar voor Groot Brittannië werd een uitzondering gemaakt, wel verplicht was een portret van het staatshoofd op de postzegel!

De eerste zegels waren nog ongetand en moesten met van elkaar geknipt of gesneden worden. Pas in 1853 pasten de gebroeders Susse de eerste postzegeltanding toe. Het duurde echter tot 1862 voordat de getande zegels van deze Parijse broers officieel werden uitgegeven.

De zegellak die u noemt werd gebruikt in een tijd dat de "gewone mens" geen brieven schreef. Alleen de hogere stand om bv oorlogsberichten door te geven.
En toen voldeed die lak, omdat de afzender er ook zijn zegel in kon drukken om te zorgen dat de brief niet zomaar geopend kon worden door niet-bevoegden.

De eerste postzegels warenniet zelfklevend, en ook niet voorgrgamd, die moesten echt nog op de brief gelijmd worden