Spaans (español) of Castiliaans (Spaans: castellano) is een Romaanse taal en een van de meest gesproken talen ter wereld. Voor 329 miljoen mensen is Spaans de moedertaal, terwijl nog eens 170 miljoen Spaans als tweede taal spreken. De historische oorsprong van de taal ligt in Spanje maar de meeste sprekers zijn tegenwoordig in Latijns-Amerika te vinden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ongeveer 332 miljoen mensen spreken Spaans omdat het hun moedertaal is. En daarnaast zijn er natuurlijk ook nog velen die het als tweede taal geleerd hebben. Die wonen vooral in Afrika en in de Verenigde Staten. Maar ook in Azië, bijvoorbeeld op de Filipijnen. En verder zijn ze overal ter wereld te vinden. Want Spaans is na Mandarijn Chinees en Engels de grootste taal.
Amadea
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het percentage Spaans als 2é taal is in Afrika niet zo groot. In Afrika gaat het vooral om de moedertaal.
In Azië op de Filipijnen klopt het dat er door hele oude generaties Spaans gesproken wordt, maar hierbij gaat het echt om zulke kleine hoeveelheden dat dit nog onder de 1000 mensen zit.
Spaans is inderdaad na Mandarijn en Engels de grootste taal maar dat is niet de reden omdat ze overal ter wereld te vinden zijn.
Het aantal personen die Spaans spreken is nauwelijks te meten omdat de registratie van personen in Latijns-Amerika niet zo nauwkeurig verloopt als bij Europese landen.
Ook is de 2e taal wegens digitaal leren lastig te meten.