Waarom reageert de politie over het algemeen zo soft als jongeren hun aanvallen?

zoals vandaag in hoogeveen

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

Ze mogen niet zo hard optreden. Voor je het weet hebben ze een proces aan de broek, overplaatsing of ontslag.
Eigenlijk is dat in sommige gevallen (vooral als het een bekende duidelijk agressieve groep betreft!) heel raar. Wat houdt blauw op straat in als men niet stevig op mag treden.
Ik wilde dat men wat minder agressief verkeersbonnen ging schrijven (..) en wat steviger zou optreden bij straatterreur. Een fout geparkeerde auto levert heel wat minder ergernis en/of gevaar dan schreeuwerige groepen jongeren die uit verveling of vanwege gierende hormonen de wijken terroriseren.
Ik woon in een uitgaansgebied, waar het soms uren achtereen onveilig is om de straat op te gaan. Uit mijn venster zie ik hoe (meestal behoorlijk aangeschoten) jongeren met grof geweld auto's vernielen ( spiegels eraf trappen, bumpers slopen, lampen inslaan, met scherpe voorwerpen krassen enzovoort) , voorbijgangers jennen of mishandelen (van de fiets duwen, bedreigen, schoppen slaan, beroven, aanranden) , muurtjes slopen, brievenbussen mollen, winkelramen ingooien enzovoort enzovoort. Politie zie ik alleen maar langskomen om bonnen te schrijven. Ik overdrijf echt niet! Uiteraard heb ik (net als mensen in mijn omgeving) al dikwijls de politie gebeld als ik erge dingen zag, maar dat heeft maar weinig uitgehaald. Meestal komen ze te laat en soms blijven ze gewoon in de auto zitten toekijken.
Of ze laten de dader gewoon gaan, omdat niemand (nog) aangifte heeft gedaan.
Daar komt nog bij, dat de jeugd vaak wel snapt dat er gebeld is en door wie. Dat betekent dan prompt weer een kapotte ruit, een grote snee in je markies of een in elkaar getrapte fiets in je carport. Behoorlijk frustrerend, mag ik zeggen.
Vooral als je dezelfde jongeren de volgende dag ' normaal' tegenkomt. Dan blijken het vaak heel aardige, rustige mensen te zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Omdat de politie hier in Nederland bijna niks mag doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De politie moet toestemming krijgen van de hogere hand.De agenten mogen niet uit hun eigen handelen,tenzij in het nauw gedreven worden.

Zelfs bij een melding moeten agenten vragen voor toestemming om sirene en zwaailicht te mogen gebruiken.
Ze vragen dan via de mobilifoon of ze toestemming hebben.

Dit allemaal ter bescherming van de politie tegen eventuele schadeclaims van de 'verdachte' .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geloof me, de politie wil wel graag strak optreden tegen raddraaiers, alleen de Nederlandse politiek houdt meer van slap optreden. Politie mag in Nederland gewoon veel te weinig. Vandaar ook dat we in Nederland met allerlei problemen kampen.

Er zijn onlangs verkiezingen geweest en het is nu afwachten of het nieuwe kabinet wel wat daadkrachtiger te werk zal gaan. Nederland zou het goed kunnen gebruiken.
13 jaar geleden
Vandaag in Hoogeveen:
http://www.kilroynews.net/special/2010-06/20100619.htm

Vooral die laatste foto laat zien dat er nog best gemept werd door de politie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
omdat het jongeren zijn.