Ha, dat Denkbeeld;

Ik wil nog wel wat aan Rick's antwoord toevoegen; fascisme is dan wel een extreemrechtse ideologie, maar niet alle rechtsextremen zijn daarom ook fascisten. Een van de grootste kenmerken van het fascisme die Rick nog niet noemde is de verheerlijking van militarisme, strijd en geweld om de doelen te verwezenlijken. Verder wordt in het fascisme de macht van een elite centraal gezet en is een samensmelting van de belangen van bedrijven en overheden een onderdeel. Het individu is daaraan ondergeschikt. Een moderne vorm van fascisme zou je het corporatisme kunnen noemen. Er zijn mensen die het Italië van Berlusconi sterk corporatistische trekjes vinden hebben en het is moeilijk om daartegen te argumenteren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Het fascisme is een politiek systeem dat berust op het beginsel van ultra-nationalisme en onverdraagzaamheid. Het is met name ook anti- communistisch. Alleen het eigen land deugt en alles dat anders is moet verdreven en vernietigd worden. Thans noemen we het ook wel extreem rechts.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
meestal een groep met een nationalistisch sausje, die als kleine groep met geweld de meerderheid wil sturen. In alle gevallen is het individu onderschikt aan de meerderheid.
Je kunt dus niet tegen iemand zeggen, dat hij/zij een fascist is. Het gaat om groepen. Men kan wel zeggen dat iemand fascistische ideeën aanhangt.

Tegenwoordig spreekt men over Extreem Links of Rechts om fascistische bewegingen aan te geven.

Extreem is niet hetzelfde als fascistisch, maar opereren wel in het schemergebied praktijk.
Denk aan antiglobalisten en organisaties als GreenPeave of het dierenbevrijdingsfront, die weliswaar een sympathiek doel hebben, maar in hun praktijk de grens met facisme veelvuldig overschrijden.
.
Wat wel eens wordt gezegd, dat PVV fascistisch zou zijn, is dus onzin: Nationalistisch (Ja); Gewelddadig (Nee); Ondemocratisch (Nee, althans niet meer dan de andere partijen)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Fascisme is een reactie op de enorme industrialisatie uit de tijd voor en na de eerste wereldoorlog. De industrialisatie zorgde voor een minder groot verschil tussen de arbeiders en kleine zelfstandigen. Fascisten zijn voor dat verschil.
Fascisme is niet gebaseerd op 1 theorie, maar heeft zijn ideeën overall vandaan geplukt. Ook werden ideeën van anderen omgedraaid en gemanipuleerd zodat het in het denkbeeld van de fascisten paste en ze ze konden gebruiken.
Het fascisme maakt veel gebruik van mythe om alles wat ze doen en zeggen te versterken. Daaronder onder andere de volgende mythen: de mythe dat iedereen dezelfde wil en hetzelfde doel moet hebben, de mythe van het extreme nationalisme, de mythe van superieure rassen oftewel het beste ras, de `Blut und Boden` mythe waarbij een groep mensen bij een bepaald grondgebied hoort en de mythe van 1 leider die boven de rest staat. Zo zijn er een heleboel mythen en fascisten zeiden dat als iedereen zich eraan hield en daarnaar probeert te streven wordt het een sterk land.
Bij het fascisme is `de daad` heel belangrijk. De daad is een teken van mannelijkheid, vitaliteit en jeugd.
Het fascisme wil totale macht over de mens. Men moet blind en zonder geweten hun leider volgen.
Het fascisme wil zekerheid geven aan de mensen die twijfelen aan de regering.
Met noemt het fascisme extreem rechts (ook al is het moeilijk rechts of links te noemen) omdat de rechtse eigenschappen meer opvallen.
Het fascisme trok vooral mensen aan die zich, om welke reden dan ook, niet konden aanpassen aan de maatschappij die er toen was.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Fascisten haten mensen die het oneens zijn met hen. En ze hebben een hekel aan mensen die anders zijn dan zij. Hitler heeft een hekel aan denkers, homofielen, zigeuners en vooral aan joden. Die laatsten krijgen overal de schuld van.

Voor fascisten zijn ook mannen en vrouwen niet gelijk. Mannen moeten de baas zijn. Vrouwen horen volgens fascisten thuis te zijn. Ze horen vooral veel kinderen te krijgen en die op te voeden tot trouwe soldaten, arbeiders of huismoeders.

Fascisten maken graag indruk op anderen. Ze doen dat met vlaggen, uniformen en marsmuziek. En zelfs met wapens, want ze houden ervan andere mensen bang te maken en te bedreigen.