Communiceren criminelen en/of geheime politie via vage advertenties in de krant?

Soms zie ik advertenties in de krant, die in raadselsachtige termen zijn gester.
Zijn dit criminelen of geheimagenten die op deze manier met elkaar communiceren?

Toegevoegd na 1 minuut:
"in raadselachtige termen gesteld"

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.7K
Kimath
13 jaar geleden
ik weet ook genoeg adverteerders die vage advertenties maken.
Het is misschien wat vergezocht, maar wat je zegt zou kunnen.
Annswers
13 jaar geleden
Annna, kun je een voorbeeld geven?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb zo geen voorbeeld bij de hand, ik herinner me er ook geen letterlijk.
Het zijn advertenties in bijv. de rubriek "mededelingen" in De Telegraaf.

Het beste antwoord

Er is meer geheime taal om ons heen dan we ooit zullen kunnen inschatten. Denk hierbij aan secret societies zoals Freemasonry, Skull and Bones, Illuminati. Vele handgebaren en symbolen gaan onopgemerkt aan 95 procent van de "normale" mensen voorbij. Als je die mensen erop wijst, denken zij dat jij gek bent (nog eens 95 procent).
http://www.youtube.com/watch?v=yifqWmH5gcQ

Het is vaker gebleken dat criminele / geheime diensten een makkelijk toegankelijk medium gebruiken voor verborgen boodschappen. Dan is bijvoorbeeld makkelijk af te spreken om bijvoorbeeld elke week de zaterdag editie van een krant te kopen. Op deze manier kan je zelfs je buurvrouw - zonder dat ze het weet - de geheime boodschap meenemen zonder dat ze ook maar iets in de gaten heeft. Dit is ook bij de Heineken ontvoering gebruikt - zoals mmm al aangaf - en zal dagelijks en misschien zelfs elke seconde gebruikt worden om berichten over te brengen.

Natuurlijk zijn geheime diensten hierop bedacht, maar je moet dan wel ongeveer weten wat voor een woorden / afkortingen "heet" kunnen zijn. Ook in gesproken (email, online posts, sms, telefoon, msn etc.) worden kan je geheime boodschappen verwachten. Het grote afluistersysteem met de (bij)naam 'Echelon' - wat afgeleid is van de naam van de gebruikte software, kan bepaalde woorden onderscheppen (die op een lijst gezet zijn). Denk aan woorden als:
bom
aanslag
amerika
attack
iran
bilderberg
koningin beatrix
Israel
Palestina
Haarp
spy
nuke
bomba
cocaine
coke
xtc
vatican

Deze software is zo verfijnd, dat ze voor een (ge)deel(te) zelf kunnen berekenen of het onschuldig is (in de context) of juist mogelijk schuldig en in hoeverre. Dit wordt waarschijnlijk ook gebruikt voor de online advertenties!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ja, dat komt voor. Zoals bij de ontvoering van Heineken: toen werd er gecommuniceerd via (een) autoadvertentie(s). Sowieso weten we natuurlijk alleen het topje van de ijsberg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Toen Heineken ontvoerd werd, moest de mobiele telefoon nog uitgevonden worden.
Het kan best, maar ik zie zo vaak van zulke advertenties dat ik toch denk dat de meeste van particulieren zijn.
"Meld je om 2 uur op de afgesproken plek met een anjer in je hand" kan ook iets zijn voor een blind date natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En hoe ziet de blinde van die date dan de anjer ?
Of vraagt ie aan iedereen wat diegene in z'n hand heeft ?
:)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar heb je blindengeleidehonden voor, die zijn afgericht op anjers ;-)