Waarom schaamt een mens zich als hij/zij valt?

Het gebeurt me wel eens dat ik door mijn haast struikel en op de grond beland.Het eerste wat ik doe is om me heen kijken of iemand het heeft gezien.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja,ik moet eerlijk bekennen dat ik niet eerst heb gekeken of de vraag al was gesteld.(nu schaam ik me alweer):-)

Het beste antwoord

Schaamte is een complex gevoel.
Het is geen primair gevoel.
Dat wil zeggen dat het geen natuurlijk gevoel is.
Het ontstaat -pas- naar aanleiding van een gedachte.

De persoon die valt weet
(want herinnert -vanuit eigen ervaring!)
dat zijn/haar val een ongemakkelijk gevoel oplevert bij mensen die het gadeslaan:
nl:
"o jee, moet ik lachen of helpen?,
zal ik doen of ik het niet gezien heb, of zal ik emphatisch knikken?,
toon ik medeleven of niet?

In plaats van de evt. pijn van het valletje te voelen (want DAT is een primair gevoel!),
raakt de vallende persoon verstrikt in gedachtes en de gevoelens die daar dan weer het gevolg van zijn (schaamte).

Schaamte komt dus altijd (en alleen) voor wanneer we 'denken voor de ander'!

Het zullen altijd de lieverds zijn, die zich schamen.
Die willen nl. dat iedereen ze aardig vindt, altijd goed en lief zijn voor de mensen.. en daarom dus willen ze de ander nooit een ongemakkelijk gevoel geven,....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Omdat mensen goede indrukken willen en als je valt kom je snel over als een kluns. Bovendien wordt je dan snel uitgelachen door mensen die het gezien hebben en dat is niet prettig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat komt omdat je niet wil dat iemand je onhandigheid opmerkt!
Tenslotte willen we allemaal slim en handig overkomen;-)
En als je dan op je giechel gaat, is die roem al snel verloren!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De mens schaamt zich als hij b.v. bloot over straat moet. Vallen is net zo iets, dan geef je je zelf bloot, je laat teveel van jezelf zien naar jouw mening, n.l. je klunzigheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit komt omdat het over het algemeen wordt gezien als onhandig gedrag. Er is toch een soort ongeschreven code van gedrag. Dat je valt en uitgelachen wordt door iedereen zie je ook vaa in films.

Tip: ga zelf heel hard lachen als je valt, wedden dat je je dan heel anders voelt!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je zou je moeten schamen om het feit dat je zo'n vraag durft te stellen :p
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waar slaat dat nu weer op?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is toch logisch dat wanneer je valt, struikelt of iets dergelijks, en mensen je uitlachen dat het betekent dat je in hun ogen heel onhandig overkomt. Dat is dan iets waarvoor je je kunt schamen. Maar ik hoop niet dat je je beledigt voelt, want dat was namelijk niet mijn intentie. Ciaooo
Dit is een maatschappij waarin men toch enigszins alleen ervoor staat. Zeker als je ook nog volwassen bent.

Als je valt ben je wat kwetsbaar, dat staat voor zwakte. En zwak zijn als je alleen ervoor staat is iets wat niet hoort. Dus schaamt je, omdat je het je niet kan opbrengen om sterkte te tonen. Je bent immers al gevallen.

Misschien schaam je je ook omdat je je een beetje afhankelijk gaat voelen voor de anderen. Als je teveel pijn hebt om alleen weer op te staan. Dat je anderen zou moeten vragen om je te helpen. Dit is ook een vorm van je zwak voelen.

Ouderen willen toch zo lang mogelijk onafhankelijk en zelfstandig blijven. Hulp vragen toch een aardige taboo.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat er te veel uitgelachen wordt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Struikelen is een genant gevolg van je eigen dommigheid.
Niemand wil publiek als je een domme stunt uithaalt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is alleen het geval bij onzekere mensen en bij mensen die om de mening van anderen geven.

Erg jammer, want iedereen struikelt wel eens en er is niets ergs aan.