Waarom zijn er in kleine O-Vl. steden vaak minder maatregelen voor fietsers dan in de grootsteden?
Ik fiets de laatste maanden veel in Oost-Vlaanderen (België). Wat mij nu opvalt is dat vele kleinere steden (zoals Oudenaarde, Deinze, Waregem, Ninove, Wetteren... ) vaak geen/weinig verkeersvrije straten en fietsvoorzieningen hebben. Er zijn enkele uitzonderingen (bv centrum Aalst is grotendeels verkeersvrij). De stadspleinen zijn er meestal nog grotendeels parkeerplaatsen, wat in de grotere stad Gent stilaan wordt afgebouwd.
Ik spreek nu vooral van Oost-Vlaanderen omdat ik daar momenteel het meeste fiets, maar heb dit eigenlijk ook al opgemerkt in andere kleinere steden over heel Vlaanderen. En zie daarentegen dat in de grootste steden Antwerpen en Brussel veel inspanningen gebeuren ten voordele van de zwakke weggebruiker (bv drukke verbindingswegen verkeersarm/-vrij maken, fietsinfrastructuur aanleggen, waterbus waar je met de fiets op kan, fietsbus, spotgoedkoop fietsdeelsysteem Velo...).
Nu vraag ik me af hoe dit komt, gezien het in grotere steden toch veel moeilijker is om het verkeer te verminderen en fietsvriendelijke maatregelen te nemen, omdat zoveel mensen er werken, shoppen etc. Ik heb gecheckt of er een verband is met de politieke coalitie maar ik zie hier geen lijn in (dus het is niet omdat een bepaalde partij al dan niet in het gemeentebestuur zit dat er daardoor meer of minder maatregelen zijn).
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.