Wat bepaalt (inhoudelijk) dat een gebeurtenis nieuwswaarde heeft voor de media?

Wat is nieuwswaarde voor de kranten, televisie enz? Op basis van wat en door wie wofdt dit beslist?

een jaar geleden
1.4K
TurfGraver
een jaar geleden
Als men inschat (redacteur) dat lezers of kijkers het interessant zullen vinden.
liveisgreat
een jaar geleden
En wat zijn dan inhoudelijk de criteria voor deze inschatting?
TurfGraver
een jaar geleden
Dat zal van publiek welk ze willen bedienen afhangen en hoeveel "nieuws" er is afhangen.
Voor Reformatorisch Dagblad zal het anders zijn dan voor Telegraaf.
Voor NOS Nieuws zal het anders zijn dan voor Hart van Nederland.
LeonardN
een jaar geleden
Een hele hoop zal gewoonweg overgenomen worden door het ANP,
(Kijk ik op de site van het ANP, zie ik stomtoevallig dit:) https://www.anp.nl/blog/181/wanneer-nieuwswaarde Welke denk ik een aardig inzicht geeft, en met een aantal criteria op de proppen komt.
Bedenk wel dat dit dus voor een redacteur voor het ANP geldt en niet voor elke (hoofd)redacteur.
SentWierda
een jaar geleden
@LeonardN. Het ANP als erg belangrijke nieuwsbron noemen, is achterhaald. Dat was veertig jaar geleden zo, maar tegenwoordig niet meer.
Veertig jaar geleden werd het nieuws gedomineerd door het ANP. Tegenwoordig zijn dat de NOS, DPG Media en Mediahuis.
LeonardN
een jaar geleden
http://nieuwsmonitor.org/wp-content/uploads/anp.pdf Wat het publiek te lezen krijgt in de media wordt voor een groot deel bepaald door het ANP. Een kwart
van het nieuws zoals gepubliceerd in de papieren versies van de landelijke dagbladen in 2014 is
gebaseerd op nieuws dat eerder is gepubliceerd door het persbureau. Wat betreft de websites van de
dagbladen ligt dit gemiddelde nog veel hoger. In andere woorden: het ANP bepaalt in grote mate de
nieuwsagenda in Nederland. Dat was 8 jaar geleden, heb je een bron die jouw statement ondersteunt?
SentWierda
een jaar geleden
@LeonardN. Dat het ANP in grote mate de nieuwsagenda in Nederland bepaalt? Das war einmal.
Een bron van 8 jaar geleden? In dit geval van geen enkele waarde.
Het gaat om de situatie anno 2022. Het ANP van 2014 is niet te vergelijken met het ANP van nu. De betekenis van het ANP is inmiddels marginaal.
Voor alle duidelijkheid: het ANP anno 2014 stelde meer voor dan nu. Naderhand (2018) is het ANP gekocht door John de Mol (= Talpa) - en dat is veelzeggend. En John de Mol heeft het ANP intussen (2021) ook al weer van de hand gedaan.
En dagbladen die nu veel van het ANP gebruik maken? Dioe zijn er niet.
Bronnen: teveel om op te noemen.
LeonardN
een jaar geleden
In dit geval van geen enkele waarde. Jawel, jij stelt namelijk:
"Het ANP als erg belangrijke nieuwsbron noemen, is achterhaald. Dat was VEERTIG jaar geleden zo, maar tegenwoordig niet meer." "Bronnen: teveel om op te noemen."
Dat is mooi, een of twee goede bronnen die iets soortgelijks laten zien voor 2022 zoals mijn bron dat voor 2014 doet zou prachtig zijn.
Het is niet dat ik zeg dat het absoluut niet waar is wat je zegt, alleen je komt nog met niks om het aan te tonen. "en dat is veelzeggend."
Kan je vertellen wat dat volgens jou zegt?
SentWierda
een jaar geleden
@LeonardN. 'En dat is veelzeggend.'
Ik zal het geheugen opfrissen. John de Mol heeft een poging gedaan De Telegraaf over te nemen (= te kopen) en door ook het ANP te kopen wilde hij een belangrijke Nederlandse nieuwsmagnaat worden.
De aankoop van De Telegraaf is mislukt. De Vlamingen van Mediahuis hebben De Telegraaf gekocht. En steeds meer nieuwsorganen zoals kranten hebben steeds minder nieuws van het ANP afgenomen. John de Mol heeft ANP inmiddels van de hand gedaan. De toekomst van John de Mol als Nederlandse nieuwsmagnaat ligt in duigen.

Antwoorden (1)

De redacties kijken of de gebeurtenis:
• Maatschappelijk belang heeft: is het belangrijk voor een (grote) groep mensen;
• Actueel is;
• Dichtbij is: hoe dichterbij, hoe interessanter.
En verder of het:
• Opvallend, verrassend of schokkend is;
• Eventueel over belangrijke, bekende mensen gaat;
• Drama, emotie of conflict bevat;
• Er beeldmateriaal van bestaat;
• Aansluit bij de interesse van de doelgroep van het medium.

Over het algemeen geldt dat hoe minder nieuws aangeboden wordt, hoe groter de nieuwswaarde van een gebeurtenis is (komkommertijd van het nieuws).
Komkommertijd is de benaming voor een bepaalde periode in het jaar, met name in de zomer, waarin er weinig nieuws te melden is omdat politici en veel anderen op vakantie zijn.
SimonV
een jaar geleden
liveisgreat
een jaar geleden
wel opmerkelijk dat "minder goed nieuws" de nieuwswaarde verhoogt. geeft men zo net geen onjuist beeld van de actualiteit?
LeonardN
een jaar geleden
@liveisgreat En wie is dan die "men".
Als iets schaars is gaat de waarde ervan omhoog, dat is nu eenmaal een wetmatigheid.
SentWierda
een jaar geleden
@SimonV. De term komkommertijd is achterhaald. Nieuws trekt zich niets aan van het jaargetijde.
Het enige dat er zomers minder is, is agendanieuws: geplande gebeurtenissen, zoals vergaderingen.
LeonardN
een jaar geleden
@SW
Komkommertijd
Komkommertijd is de benaming voor een bepaalde periode in het jaar, met name in de zomer, waarin er weinig nieuws te melden is omdat politici en veel anderen op vakantie zijn. "Het enige dat er zomers minder is, is agendanieuws: geplande gebeurtenissen, zoals vergaderingen."
En daarbij dus ook een verminderde nieuwsdruk omdat o.a. politici dan dus ook geen plannen zullen presenteren, en minder/niet reageren op allerlei gebeurtenissen. Omdat ze dan vakantie hebben. Dus de definitie van komkommertijd.
SentWierda
een jaar geleden
@LeonardN. Nogmaals: de term komkommertijd is achterhaald - en wordt niet meer serieus gebruikt. De afgelopen 20 jaar was er in de zomermaanden vaak zo veel nieuwsaanbod dat het wel hartje winter leek.
Belangrijke gebeurtenissen doen zich altijd onverwacht en onverwachts voor - of denk je (voorbeeld!) dat koningin Elisabeth niet kan overlijden in de zomermaanden? Of (voorbeeld!) dat Poetin geen kernoorlog kan beginnen in de zomermaanden?