Is er nog ruimte voor natuurlijke selectie bij de mens , dus zonder medisch ingrijpen? (met name in de westerse samenleving)

m.a.w. mag je nog doodgaan zonder alles uit de kast te hebben gehaald om te blijven leven.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 Goede vraag, ik ben wel benieuwd wat hier vanuit wetenschappelijk oogpunt over te zeggen valt.

Het beste antwoord

Je mag doodgaan zonder alles uit de kast te halen om te blijven leven. Ik heb van meerdere gevallen gehoord waarin mensen besloten om, op een gegeven moment, zich uitsluitend palliatief te behandelen.

Dat betekent: pijn bestrijden, de kwaliteit van het resterende leven optimaliseren, maar geen vervelende/belastende behandelingen meer uitvoeren.

Op wens van de patiënt kan dit. Altijd.

Een verwant voorbeeld is dat mensen met een medaillon rondlopen waarop staat dat ze, wanneer ze bewusteloos raken, niet wensen te worden gereanimeerd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Uhm... je tweede vraag: liever niet eigenlijk.

Natuurlijke selectie blijft, hoezeer de medische wetenschap ook ingrijpt. Er blijven altijd zwakkeren en sterkeren. De menselijke soort is echt niet aan het afzwakken.

Ik hoop overigens niet dat je impliciet meent dat we minder moeten ingrijpen en mensen moeten laten doodgaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee die ruimte is er niet, niet meer... gelukkig of helaas, het is maar net hoe je ertegen aan kijkt...
Gelukkig omdat de zwakkeren ook een kans op een lang leven hebben...
Jammer omdat de soort niet zo sterkt geprikkeld wordt tot verfijning en verbetering... Zie de Darwin Awards...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben van mening dat je de natuur en/of de natuurlijke selectie zoals je dit zelf noemt nooit zou moeten beïnvloeden. Helaas doet de mens dit wel. Misschien dat dit komt, omdat de mens van nature wilt overheersen...

Maar evengoed onderschat 'moedertje natuur' niet, want zij zal ongenadig hard terug slaan...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Natuurlijke selectie verklaart waarom de soldaten van de overwinnende partij de vrouwen van een overwonnen dorp verkrachten. Lijkt me niet goed dat toe te staan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wij delen 1 mening +1
Nee, er vind bijna geen natuurlijke selectie meer plaats in de westerse wereld. Want iedereen kan tegenwoordig kinderen krijgen, op een natuurlijke manier of anders d.m.v ingrepen door specialisten als i.v.f. en kunstmatige inseminatie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De term 'natuurlijke selectie' slaat nergens op in dit verband en is eigenlijk de mens onwaardig.
Je kun schriftelijk laten vastleggen wat je wilt wat er wel en niet met je gebeurt als je onverhoopt in dat soort omstandigheden terechtkomt.
14 jaar geleden
Die ruimte is verminderd maar niet verdwenen.
Je hebt gelijk dat we door medische hulp nu meer mensen tot voortplantingsleeftijd krijgen, want daar gaar het bij natuurlijke selectie om. Het is echter nog steeds het geval dat een kind bijvoorbeeld met dodelijke afwijking ter wereld komt en zich niet kan voortplanten, ergo selectie.
Het is goed hierover na te denken, want we lopen het risico ooit te ver te gaan, maar nu is dat nog niet aan de orde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja hoor en dat gebeurt nog steeds ... niet alle zwangerschappen die er ontstaan resulteren in een gezond kind dat levend wordt geboren... ongeveer 1 op de 10 zwangerschappen eindigt met een miskraam... dat is het verlies van een niet-levensvatbare vrucht...
heel verdrietig en soms pijnlijk ook, maar wel een natuurlijk proces ...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is tamelijk ijdel om te denken dat wij de natuur in onze hand hebben. Misschien heeft de natuur nog wel een instinker voor ons in petto waardoor wij plots worden teruggeworpen in het stenen tijdperk of waarop we in 't geheel geen antwoord hebben.
Bij het in de toekomst kijken hebben wij altijd de neiging om bestaande lijnen door te trekken, maar de geschiedenis leert ons dat die lijnen soms abrupt afbreken.
In 1959 hadden we geen flauw benul van de klimaatproblemen die nu op ons afkomen en nu hebben we geen benul van hoe het over 50 jaar zal zijn. De gevolgen van natuurlijke selectie (of het ontbreken daarvan) zijn meestal pas na veel langere perioden zichtbaar.
Naar mijn mening vindt die selectie altijd plaats maar weten we niet waar we naar moeten kijken; ons blikveld is simpelweg te kort.