Kan een aanvallend leger er de brui aan geven, ondanks de legerorder?

2 jaar geleden
1.6K
ronron1212
2 jaar geleden
Dat heet deserteren daar staan heel zware straffen op zelfs de dood.
SentWierda
2 jaar geleden
@ronron1212. Deserteren is: vluchten, de benen nemen. Maar daar doel ik niet op. Ik doel (dat zal geen verrassing zijn) op de situatie in Oekraine.
In dit geval -Oekraine- gaat het mogelijk om soldaten die in een tientallen kilometers lange colonne niet verder willen rijden. Dat kun je niet deserteren noemen. De gebruikelijke term is: insubordinatie (= verzet tegen het gezag).
ronron1212
2 jaar geleden
@SentWierda zo zal Poetin dat niet opvatten maar als dienstweigering. In Rusland zal dat erg hard worden aangepakt.
SentWierda
2 jaar geleden
@ronron1212. Dit is toch niet in Rusland maar buiten Rusland?
ronron1212
2 jaar geleden
@SentWierda omdat het leger van Rusland in een ander land vecht heeft daar toch niets mee te maken het staat onder leiding van Poetin.

Antwoorden (1)

Ja, en dit gebeurt nu soms ook in Oekraïne.
Het niet opvolgen van een dienstbevel is een misdrijf, maar het opvolgen van een dienstbevel inhoudende het plegen van een oorlogsmisdaad is dat ook.

Een onrechtmatig bevel kan een schending van het oorlogsrecht zijn die aanleiding geeft tot individuele strafrechtelijke aansprakelijkheid voor acties van de strijders, zoals het opzettelijk doden van burgers of het opzettelijk doden van krijgsgevangenen, marteling, gijzeling, het onnodig vernielen van burgereigendom, seksueel geweld, plundering, de dienstplicht van kinderen in het leger, het plegen van genocide of etnische zuivering.
SimonV