Hoe vind ik de volledige (gewijzigde) wetteksten?

Voor mijn werk moet ik eea uitzoeken mbt de nieuwe statiegeld wetten, met name de wijziging waarbij er vanaf 2023 ook statiegeld op blikjes gaat worden geheven. Ik kan op wetten.nl wel de hele tekst vinden van het 'Besluit beheer verpakkingen 2014' en een aantal wijzigingen vanuit de staatscourant (van apr en juni 2021). Maar wordt zo'n originele wettekst/besluit dan ook nog bijgewerkt? En kan ik die ergens vinden?
Of is het de bedoeling dat je zelf bij elkaar puzzelt wat nu ondertussen precies geldt?

2 jaar geleden
1.5K
Poet
2 jaar geleden
Als je wijzigingen in een wet doorvoert, en de tekst actualiseert, dan noem je dat "consolideren"
Poet
2 jaar geleden
Op overheid.nl kun je een datum invoeren en de wettekst zien zoals die op dei datum was
BlauwGeel
2 jaar geleden
Dank je voor het antwoord. Erg nuttig.

Antwoorden (2)

Op Wetten.nl https://wetten.overheid.nl/ vind je alle actuele wetgeving, dus de geldende wetgeving, en oude wetgeving. Nieuwe wetgeving wordt te zijner tijd op de website gepubliceerd. Een uitgebreide redactie bij de Sdu heeft een dagtaak aan het actueel houden van de website. Overigens heeft alleen publicatie in het Tractatenblad, het Staatsblad, de Staatscourant en andere vanwege de overheid verkrijgbaar gestelde publicatiebladen een officieel karakter.

Bij het verantwoordelijke ministerie kan je desgewenst informeren naar de precieze wetgeving die jij nodig hebt voor je werk. Misschien is deze brief https://open.overheid.nl/repository/ronl-b0f27e15-5018-4cc8-9359-d4d8875cdf1f/1/pdf/statiegeld-metalen-drankverpakkingen.pdf van 3 februari 2021 daar handig bij. Hier https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stb-2021-228.html vind je, voor zover ik kan nagaan, wat er per 31 december 2022 gaat gelden.
Antoni
2 jaar geleden
Alle wetten vind je op www.overheid.nl . Die worden daar steeds bijgewerkt. Je kunt de wijzigingsgeschiedenis ook zien daar.
Maar let erop dat veel zaken niet in een wet staan maar in een lichter besluit. Dat kan een Algemene Maatregel van Bestuur zijn (AMvB). Dat is een besluit van de regering en kan, anders dan een wet, zonder medewerking van de Staten-Generaal worden vastgesteld. De regering moet over een algemene maatregel van bestuur wel advies vragen aan de Raad van State. Na vaststelling vindt -net zoals bij wetten- publicatie plaats in het Staatsblad. En ze staan op www.overheid.nl
Een nóg lichter besluit is de zogenaamde ministeriële regeling. Die kan door één minister, of enkel samen worden vastgesteld.
Wat je veel ziet is dat er een wet is die regels stelt maar dat daarin ook zaken worden genoemd die wat minder belangrijk zijn en daarom door de regering zelf mogen worden bepaald, namelijk in een AMvB. En daarin kan weer staan dat bepaalde zaken door een minister mogen worden bepaald.

Ik zoek zelf altijd eerst even op Google met het thema plus het woord "Wet". Dan vind je de Wet wel en vaak ook meteen de onderhangende AMvB's en ministerële regelingen
2 jaar geleden
BlauwGeel
2 jaar geleden
Bedankt voor het antwoord!