Het man/vrouw onderscheid is oeroud. Waarschijnlijk ouder dan dieren, misschien wel zo oud als eukaryoten, dus meer dan een miljard jaar oud.
2 jaar geleden
Wie dit heeft bedacht is niet meer na te gaan. In de Westerse samenleving waren de opvattingen hierover voornamelijk beperkt tot het binaire mannelijke of vrouwelijke geslacht.

Maar er zijn talloze voorbeelden van mensen en culturen die een gefragmenteerder beeld schetsen van geslacht dan het rigide onderscheid man-vrouw dat wij in het Westen.
Lang kende het Jodendom maar liefst acht verschillende geslachten. De Misjna, het boek dat de orale leer van de Thora omvat, beschrijft naast de ‘man’ en de ‘vrouw’ nog zes categorieën van mensen die zich identificeren met alles wat daarbuiten valt.
In het zuidelijke deel van Mexico wordt al eeuwenlang een derde gender erkend dat nu bekend staat als de ‘muxes’, mensen die zichzelf als genderqueer zien.
Terwijl de Navajo in Noord-Amerika vier genders kenden, hadden de Buginezen op Zuid-Sulawesi namen voor maar liefst vijf genders: de ‘makkunrai’, ‘oroané’, ‘bissu’, ‘calabai’ en ‘calalai’. Deze non-binaire kijk op gender gaat volgens onderzoekers minstens zeshonderd jaar terug en komt in verschillende vormen terug in andere samenlevingen in Thailand, Maleisië en Bangladesh.
Ook bestaat er tot op de dag van vandaag een kaste in India die de ‘hijra’ genoemd wordt, al spreken zij zelf van ‘Kinnar’. In Bangladesh, India, Pakistan en Nepal worden zij officieel erkend als het derde ‘geslacht’: noch man, noch vrouw, of juist alles wat zich daar tussenin bevindt.
SimonV
2 jaar geleden
tinus1969
2 jaar geleden
Dit onderscheid gaat niet over sekse, maar over gender. Er zin twee seksen, dat is bilogisch helder, het bestaan van die twee is verder niet controversieel. Het aantal genders is een culturele kwestie, hoewel er bij mijn weten geen culturen zijn die bv het biologische manvrouw totaal niet kennen.
tinus1969
2 jaar geleden
Aanvulling: overigens lijkt het er op dat sommige van deze derde/extra genders in zoverre biologisch zijn, dat het gaat om eunuchen/castraten. Castraten waren ook in Europa vroeger wel aanwezig - bv als zangers https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Castraat
SimonV
2 jaar geleden
Ik denk toch dat VS gender bedoelt. Anders is de vraag nogal zinloos.
tinus1969
2 jaar geleden
@SimonV dat moet vraagstelster m/v anders zelf aangeven.