Bestaat er een kieswijzer waarin de programma's' van de kleine nieuwe partijen ook duidelijk aan bod komen?

We hebben dit jaar een aantal nieuwkomers in de tweede kamer-verkiezingen (Piratenpartij, MenS, SOPN, LibDem, Anti-Europapartij en ga nog maar even door) en ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat hun standpunten niet meegenomen zijn in de grote kieswijzers. Welke kieswijzer doet dat wel?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Ik heb drie grote kieswijzers gedaan (stemwijzer, kieskompas en die van nu.nl) en in alle drie werden ook die nieuwe partijen meegenomen. Alleen bij de stemwijzer moet je ze apart aanklikken als je wilt dat het meegenomen wordt in het advies.

Dus welke dat doen: in elk geval die drie. Overigens vind ik die stemwijzers vooral grappig om te maken, maar ik zou niet aanraden om daar je stem van af te laten hangen. Op een stuk of 25 selectieve, ongenuanceerde en soms weinig concrete stellingen kun je m.i. geen advies baseren. Als je er een paar doet krijg je een beetje een indruk, maar als je twijfelt tussen een paar partijen, zou ik toch aanraden de partijprogramma's te lezen, of een samenvatting daarvan of de paragrafen die jij belangrijk vindt. Niet dat ik er vanuit ga dat je je stem baseert op die kieswijzers, maar ik wilde het toch even benoemen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dat zijn ze meestal wel. Echter moet je iig bij de Stemwijzer (de echte zeg maar) achteraf aangeven dat je die partijen ook mee wilt nemen in de uitslag.