Is er een plek (online) waar je actuele diplomatieke relaties kan zien?

Is er een plek (online) waar je actuele diplomatieke relaties kan zien? Bijvoorbeeld zaken als verdragen, verhoudingen en dergelijke of 'houding' van het ene land naar het andere?

2 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (1)

Ja, die is er.

Althans met name voor Nederland. In de Verdragenbank kan je namelijk alle verdragen waar Nederland partij bij is raadplegen, ook recent ondertekende. Zie https://verdragenbank.overheid.nl/.

'De Verdragenbank bevat de gegevens van de verdragen, waarbij het Koninkrijk der Nederlanden partij is. Verdragsgegevens zijn onder andere de datum en de plaats van de totstandkoming, de datum van inwerkingtreding, de vindplaats van de verdragstekst, de partijen (landen, gebiedsdelen en internationale organisaties) en de datum van bekrachtiging, de gelding voor Europees Nederland, Aruba, Curaçao, Sint Maarten en/of het Caribische deel van Nederland (Bonaire, Sint Eustatius, Saba), eventuele voorbehouden, verklaringen en bezwaren en de verbanden tussen verdragen.'

In de gemaakte voorbehouden en de afgelegde verklaringen bij de verdragen kan je details lezen over de houding van de verschillende landen ten opzichte van de verdragstekst.

Zie verder ook de informatie op https://nl.wikipedia.org/wiki/Verdragenbank.
Antoni