Ja, je kunt met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid zeggen dat de kans op een aanslag groter is dan wanneer Geert Wilders zijn standpunten niet naar voren zou brengen.

Sommige individuen en groepen nemen aanstoot aan de standpunten. Er is een kans dat zij hierin de aanleiding zien om geweld te gebruiken. Het is niet ondenkbaar dat zij dat geweld aanwenden tegen Wilders zelf of tegen een groep waarvan hij deel uitmaakt. Zo'n groep kan het Nederlandse volk als geheel zijn.

Bedenk wel dat hieruit niet kan worden afgeleid of de kans op een aanslag in absolute zin groot of klein is.

Ook staat een analyse los van wat je van wat je zelf van de standpunten van Geert Wilders vindt of hoe je over zijn politieke tegenstanders denkt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Daar zijn de meningen over verdeeld.
Zelf denk ik dat het heel erg meevalt.
Ik vind het erg dat hier vaak een beeld geschapen wordt alsof er elk moment een aanslag kan komen.
Ik ga liever uit van vertrouwen.
De meeste moslims zijn ook gewoon met hun dagelijks leven bezig.
Wat ik echter wel denk is dat de kans bestaat dat Wilders vermoordt zou worden als hij niet zoveel beveiliging had.
Ik vind dat een hele nare gedachte, maar we hebben zulks soort dingen al eerder meegemaakt. (De moord op Pim Fortuyn bijvoorbeeld)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wilders uit zich vooral tégen moslims, dus als je van een denkbeeldige aanslag uitgaat, is de kans groot dat de dader in die groep zit. Of dat het iemand is die meent op te moeten komen voor die groep.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@tf..+
dat is echt een mening.maar nee ik denk het niet hoor.

als dat wel zo is heeft geert dan niet ergens gelijk in zn standpunten? is het dan een feit wat hij zegt?jazeker.dus mocht het zo zijn ja dan heeft hij gelijk.soms gaat hij te ver maar het valt echt mee hoor:)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, het risico op aanslagen is groter als er gekken zijn die het idee hebben dat je op woorden die je niet welgevallig zijn, hoort te reageren met geweld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben het eens met je stelling dat "het risico op aanslagen is groter als er gekken zijn die het idee hebben dat je op woorden die je niet welgevallig zijn, hoort te reageren met geweld." Dan verder:
- Die gekken zijn er.
- De woorden van Wilders zijn een aantal lieden niet welgevallig. Je conclusie moet dus zijn: Ja, de kans op aanslagen is groter Bedenk dat het hier niet om de vraag gaat wie schuldig is aan de eventuele aanslagen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, mijn conclusie moet dat niet zijn. Dat suggereert namelijk dat het hogere risico op aanslagen veroorzaakt wordt door de standpunten van Wilders. Dat is niet zo, het hogere risico wordt veroorzaakt door het idee dat je op woorden met geweld moet reageren. Dat de mensen die dat idee hebben de standpunten van Wilders zien als *aanleiding* is wat anders dan dat die standpunten de *oorzaak* zijn.