Wat is er strafbaar aan het plaatsen van Bluetooth speakers met baby gehuil in een vuilcontainer?

Even als achtergrond: Ik vind het geen leuke grap, ik vind het ziek.

Mijn vraag is puur over het strafrechtelijke stukje. Ze hebben een verdachte aangehouden voor het plaatsen van die speakers. Maar wat kan deze persoon ten laste gelegd worden en op welke grond kan je iemand voor deze "grap" aanhouden?

https://www.google.com/amp/s/amp.nos.nl/artikel/2400991-babygehuil-uit-vuilcontainer-blijkt-afkomstig-uit-speakers.html

https://www.google.com/amp/s/www.nu.nl/binnenland/6161575/man-aangehouden-voor-babygeluiden-in-vuilcontainers-via-draadloze-speakers.amp

2 jaar geleden
1.5K
Amadea
2 jaar geleden
De meldingen hebben onnodig veel tijd van de hulpdiensten gekost. Stel je voor dat daardoor echt benodigde hulp voor een ander te laat kwam? Het lijkt mij dat de man die kosten moet vergoeden, want het is van te voren te bedenken wat de gevolgen kunnen zijn.
Ritsuka
2 jaar geleden
Onnodig 112 bellen is ook strafbaar. Dit is vergelijkbaar, hier moesten hulpdiensten uitrukken voor niks.

Antwoorden (1)

Dat staat in Wetboek van Strafrecht Artikel 142:
"Hij die opzettelijk door valse alarmkreten of signalen de rust verstoort, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste een jaar of geldboete van de vierde categorie."
SimonV