Waarom veranderen op de site van het RIVM de Corona besmetting cijfers van vorige weken iedere keer?

Uit interesse houd ik sinds vorig jaar de besmettingscijfers van Corona bij. Deze volg ik via de site van het RIVM, zij komen sinds 1 juni 2020 met een wekelijkse update elke dinsdag om 15.00.

In die update staan de cijfers van vorige week ook vermeld. En toch kloppen die cijfers dan niet, met wat ik heb genoteerd. Waar komt dat door?

Dit is mijn notitie van vorige week:
17 mrt t/m 23 mrt: 223 dood, 1441 opnames, 46.005 besmettingen.
Nu staat er:
17 mrt t/m 23 mrt: 223 dood, 1513 opnames, 46.005 besmettingen.

En een bijvraag:
Er staat ook: Aantal positieve testen: 46.566 maar het aantal nieuwe meldingen staat op: 51.866. Hoe kun je nu 51.866 nieuwe meldingen hebben als er maar 46.566 positieve testen waren?

3 jaar geleden
jodyenboyke
3 jaar geleden
Net zoals de registratie van de overleden personen, zit er in het aanleveren van gegevens vertraging en worden later bijgewerkt.
joro
3 jaar geleden
Ik denk dat de ziekenhuizen, wegens onderbezetting, de cijfers niet op tijd doorgeven. Wat uw bijvraag betreft ..... hierop gok ik het volgende. Misschien tellen ze de mensen erbij, waarvan men het vermoeden heeft, dat ze corona hebben????

Antwoorden (1)

De cijfers van het RIVM zijn geen exacte cijfers, maar zijn cijfers bij benadering. De cijfers kunnen op grond van recente informatie steeds worden aangepast.
Het RIVM legt op de eigen website (www.rivm.nl) uit hoe de cijfers moeten worden geinterpreteerd. Zo stelt het RIVM dat het aannemelijk is dat het aantal gemelde besmettingen lager is dan het feitelijke aantal besmettingen.
Een citaat van het RIVM:
Het werkelijke aantal CIOVID-19 patiënten opgenomen in het ziekenhuis of overleden, is hoger dan het aantal opgenomen of overleden patiënten gemeld in de surveillance. Dit komt doordat er geen meldingsplicht geldt voor ziekenhuisopname voor of overlijden aan COVID-19. De hier gepresenteerde opname- en sterftecijfers betreffen daarom een onderrapportage, en zijn weergegeven in grijs. Aan het RIVM wordt niet gemeld wie hersteld is.
Tot zover het citaat van het RIVM. Met andere woorden: de gepresenteerde cijfers zijn niet dezelfde cijfers als de werkelijke cijfers - want het RIVM weet niet wat de werkelijke cijfers zijn.
Bron: Wekelijks rapport RIVM van 30 maart 2021, pag.. 5.