Waarom mag je in de Bijstand niet 'bijwerken'?

Wie een WW uitkering heeft mag daarnaast part-time werken. Maar in de bijstand mag je dat volgens de Wet Werk en bijstand niet. Waarom niet?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is dan één keer "bij" te veel. BIJstand of BIJwerken, niet alletwee...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is volkomen juist om te zeggen: "Ik werk bij in de Bijstand". Geen "bij" teveel dus.

Het beste antwoord

Misschien omdat het de bedoeling is dat je weer volledig uit de bijstand komt, zo snel mogelijk. De kans op 2 of 3 part-time banen is natuurlijk vrij klein, dus als je ergens part-time werkt is de kans kleiner dat je volledig zelf voorzienend zult worden wellicht?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Als je in de bijstand zit kun je (in theorie) om de een of andere reden niet werken waardoor je een uitkering krijgt. Als je naast je uitkering toch nog geld zou bijverdienen betekend dat, dat je toch wel kunt werken. Dat is natuurlijk van de zotte. Daarbij komt nog dat (het merendeel van de) mensen die een uitkering krijgen en wel bijverdienen dit niet opgeven aan de belastingsdienst.

Stel dat je nu buiten je schuld om werkloos bent geworden (bv bedrijf faillissement), en je wilt wel werken en doet het dus ook, en je geeft dit netjes op, dat er dan eigenlijk niets aan de hand is. Uiteraard zit dit bedrag wel aan een maximum verbonden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Iemand kan bv geen full-time baan krijgen maar wel een baan voor bv 10 uur in de week, is toch normaal? Mag in de WW wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bijstand en de WW zijn twee totaal verschllende zaken, die je niet met elkaar kunt vergelijken. Bijverdienen mag nu eenmaal nie als je in de Bijstand zit
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daarom heb ik die vraag ook gesteld. Er moet een reden voor zijn.
Ha, die Genj;

De uitkering die je vangt in de WW is een recht dat voortvloeit uit de collectieve werkloosheidsverzekering waar je zelf aan betaald hebt. Een bijstandsuitkering komt uit de algemene middelen en wordt dus door 'iedereen' betaald. Het idee erachter is als je zelf geld (bij)verdient je dat bedrag niet van de gemeenschap hoeft te krijgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In de bijstand mag je ook part-time werken hoor. Dat wordt zelfs aangemoedigd.
Wat je verdiend wordt wel ingehouden op de uitkering.
Maar er is wel een regeling voor dat je zelf nog wat aan je part-time baan over kan houden. Heb je misschien maximaal 100 euro extra in de maand.

Toegevoegd op 23-04-2009 23:20:43
Een vrijlatingsbedrag heet dat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou dan heeft u andere informatie als ik. Bijwerken is alleen toegestaan als daaruit een vaste baan kan komen. Anders niet!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar bijwerken is op zich toch altijd goed ? Je doet nieuwe werkervaring op, waardoor een andere werkgever eerder geneigd is om je een kans te geven.
Je kan het dan makkelijker uitbreiden naar 2 part-time banen of 3 of 4.
Wanneer je in de bijstand zit mag je best wel werken. Zolang je het maar netjes opgeeft wat je ook in de WW moet...

Wanneer je het niet op geeft duurd het ongeveer 1 maand voordat je geconfronteerd wordt met een strafkorting op de bijstand. En dan moet je van heel goede huizen komen wil je dit teruggedraaid krijgen...

Bijstandsfraude, want dat pleeg je is bovendien strafbaar...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik wil niet vervelend doen maar bijstand, het woord zegt het al, is bedoeld voor mensen die niet in staat zijn om voor zichzelf te zorgen. Als je een bijbaan hebt kun je dat op zijn minst gedeeltelijk wel. Vandaar.

Je MAG dus WEL bijwerken. Graag zelfs. Dan heb je ook minder bijstand nodig. JE KAN HET ZELF :):):)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bijstand is bedoeld voor mensen die niet in staat zijn in hun eigen levensonderhoud te voorzien, *voor zover* ze daar niet toe in staat zijn. Kun je helemaal niet werken, dan krijg je 100% bijstand. Kun je een beetje werken, dan krijg je gedeeltelijke bijstand voor dát deel dat je niet in staat bent volledig (op minimumniveau) in je eigen onderhoud te voorzien.

Je mag dus best werken terwijl je in de bijstand zit, sterker nog, je bent (ethisch, volgens mij wordt dit onvoldoende gehandhaafd) verplicht zelf te werken voor je geld als je dat kunt. En als je daarmee zelf niet genoeg inkomen genereert om op een redelijk minimumniveau te leven, springt de staat (ofwel je buren die gewoon werken) alsnog bij met een aanvulling uit de bijstand. Is dat nou niet ontzettend aardig?