ENGELS GRAMMATICA: kan iemand mij uitleggen wanneer je who/whom/which/that/of niks, in moet vullen in een zin? *zie verder uitleg*

Welke moet je wanneer gebruiken:
-who
-which
-whom
-that
-of niks?
Graag met engelse voorbeelden erbij :)
alvast erg bedankt!
-ik kan op internet alleen uitleg vinden in het engels, en dat heeft niet heel veel zin voor mij-

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.6K

Het beste antwoord

who is wie; who asks that? who wants to know? who is also a band. who is into it?
whom is een beetje ouderwets en deftig woord.
For whom is this information intended?
(alleen whom gebruiken na een voorzetsel)

which is welke; which person has done that? which fruit you prefer?

that is dat; that's the question, that's a really nice person,
you really wouldn't have said that.

lastig nog, zinnen bedenken...
:o)

Toegevoegd na 2 minuten:
misschien is het handig iemand in je omgeving te zoeken die bijvoorbeeld engels leraar is, of engels van afkomst of veel met engelsen werkt....
die weten er toch wel meer van. (dan ik in ieder geval)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Who moet je gebruiken in een vraag zin. Who ate those strawberries? betekend wie heeft die aardbeien gegeten. Which moet je ook in een vraag zin gebruiken. Which colour is nice? betekend welke kleur is mooi. That bebruik je bijna altijd als je ergens over praat bijvoorbeeld, that chair, that house, that lamp, that plant. That is de vertaling van die. ik ben engels talig en geef toe dat ik nog nooit whom in een zin heb gebruikt, omdat dat ook echt niet nodig is! maar als je een zin met whom wil maken kan je zeggen whom were you talking about? dat betekend over wie praat je, maar het is makkelijker en beter om gewoon who ipv whom te zeggen. misschien helpt dat wel.