Die krijgen ze van hoge medewerkers bij overheden ed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die bekomen ze van zogenaamde 'Klokkenluiders' die vaak echter onbekend wensen te blijven. Stel: U werkt bij een bedrijf dat niet al te frisse zaakjes doet. U voelt zich daar niet lekker bij en besluit geheime documenten e.d. te verduisteren en of te kopieren. U speelt ze vroeg of laat door naar WikiLeaks en zij kunnen bepalen of ze publiceren of niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De documenten zijn gedownload door een Amerikaanse militair:

"The electronic archive of embassy dispatches from around the world was allegedly downloaded by a US soldier earlier this year and passed to WikiLeaks"
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gewoon van de gewone man of mens.
Mensen die meer weten dan wij met zijn allen bij elkaar.
Mensen die dingen te weten komen waar ander mensen ,,de hele wereld niks van mogen weten.
Maar ook op een gegeven moment wordt het deze mensen teveel,en openbaren ze deze gegevens.
Omdat ze er niet hun hele leven mee willen blijven lopen ,en ze mee in hun graf willen nemen.
Maar het zijn vaak dingen die helemaal niet in het openbaar gebracht mogen worden.
Wij als gewone burger mogen niet alles weten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De straf die op het lekken staat van gevoelige informatie is hoog. Dit is al zo bij bedrijven het geval laat staan bij de overheid. Iedereen die met dat soort informatie omgaat heeft ook een geheimhoudingsplicht maar als het geweten te veel speelt en je zelf niet vast wil zitten of afgeschoten worden dan doen ze dat via Wikileaks.

Het idee is natuurlijk goed en ze zouden meer openheid moeten hebben. Ik kan me echter wel voorstellen dat militaire operaties niet openbaar mogen worden gemaakt. Dit kan idd een hoop levens kosten als het uitkomt bij de verkeerde.
Maar het idee is om de mensen te laten zien dat er vuile spelletjes worden gespeeld in de wereldpolitiek.
Wij mogen dat niet weten om ons als schapen te houden.
Iedereen mag weten dat bv een oorlog om de foute redenen is begonnen. Dat haalt de macht weg van de duisteren.
Tegen elkaar afwegend vind ik het een goede zaak maar ik moet ook zeggen dat ook wikileaks gevaarlijk is want nu iedereen er met zijn lippen ophangt geeft dat ook een soort machtsbasis.
Het blijft een informatiebron van een ander en dus te manipuleren.
Blijf dus met je verstand erbij en volg je eigen gevoel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat komt van een geheim netwerk in de USA, Siprnet genoemd.
De beveiliging zal opgevoerd worden...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het netwerk waar de gegevens vanaf komen (siprnet) is toegankelijk voor zo'n drie miljoen verschillende mensen. Heel erg geheim zijn de documenten dus niet. Ten minste 1 van die drie miljoen mensen vond lekken belangrijker dan geheimhouden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zojuist was op TV dat 1 van de weinige mensen die deze informatie wist, het heeft gedaan. Hij heeft alles op een CD gezet, en op de CD: Lady gaga gezet. Bij controle dachten ze dus dat er niets aan de hand is. Hij zit nu in de gevangenis.