de ex president van de Verenigde Staten Barack Obama kan niet meer gekozen worden tot president van de Verenigde Staten. De president wordt gekozen voor een termijn van vier jaar en kan slechts éénmaal worden herkozen. Een tussentijds benoemde president kan nog tweemaal een volledige termijn van vier jaar uitdienen indien de eerste termijn minder dan twee jaar besloeg. Deze beperking werd ingevoerd, nadat Franklin D. Roosevelt als eerste president voor meer dan twee termijnen gekozen was (het waren er zelfs vier). Dit is vastgelegd in het 22e amendement op de Amerikaanse grondwet (The Constitution of the United States of America).

Toegevoegd na 7 minuten:
In 1951 beperkte het 22ste amendement het aantal ambtstermijnen van de president tot twee: een reactie op Franklin D. Roosevelt (1933-1945) die vier keer gekozen werd, zij het dat hij vlak na zijn laatste verkiezing overleed.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Alleen als de zittende president overlijdt nadat deze langer dan twee jaar president is geweest kan de tussentijds benoemde president nog tweemaal een ambtstermijn van vier jaar vervullen. De totale ambtstermijn door bijzondere omstandigheden is altijd minder dan tien jaar.
HeerVoldemort
7 jaar geleden
Ik vraag me af waarom dat is ingevoerd. Mogen ze hier ook wel doen. Nooit meer een Mark Rutte aub.
kierkegaard47
7 jaar geleden
2 verklaringen- welke waar is (of mogelijk zijn ze beiden waar) weet ik niet: De eerste is dat men wilde voorkomen dat het presidentschap teveel op een monarchie ging lijken, met iemand die er zomaar 20 jaar kon zitten. De amerikanen hebben historisch hun onafhankelijkheid verworven door tegen de Engelse (monarchie) te strijden, en zijn daar nog altijd trots op. Vandaar dat ze altijd de suggestie hebben willen voorkomen dat hun eigen systeem er ook wel trekjes van had. Veel van de vroegste presidenten hielden zich daarom vrijwillig aan een beperkt aantal termijnen, zelfs toen het nog niet officieel vastgelegd was... in die zin is het dus een traditie. In de praktijk zijn er natuurlijk toch nog invloedrijke dynastieën geweest die meerdere presidenten leverden., de Roosevelts, de Bush... en ook de familie Kennedy heeft extreem veel invloed gehad. De andere verklaring die gegeven wordt is dat Roosevelt ook na zijn overlijden in zijn 4e termijn extreem populair bleef, en dit een manier was van de Republikeinen was om afbreuk te doen aan zijn legendarische erfenis , en zo weer wat macht terug te krijgen -- namelijk door een recente grootheid af te kunnen schilderen als iemand die zich niet had gehouden aan een eerbiedwaardige traditie, die ze nu bovendien tot officiele bepaling verhieven.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@HeerVoldemort, Nederland heeft ook om de vier jaar verkiezingen. Als men niet wil dat Mark Rutte een nieuwe termijn als Minister-president ingaat zullen de kiesgerechtigden anders moeten stemmen.
HeerVoldemort
7 jaar geleden
@JoanDArc, dat weet ik wel. Maar helaas zijn er zat mensen die helemaal met die kwal weglopen. Zou dus mooi zijn als zo'n kwal niet meer gekozen KAN worden.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
HeerVoldemort toch, voor het geval u hem niet persoonlijk kent,de Minister-president heet Mark Rutte.
U ventileert nu uw eigen mening maar zolang er een hoog percentage van de kiezers hem een stem geven, wordt hij gekozen. Dat heet democratie. Dat weet u ook allemaal
HeerVoldemort
7 jaar geleden
Ja...helaas wel. Maar jij laat me in ieder geval weer eens lekker lachen.