Waarom kon prins Friso geen koning meer worden nadat hij met prinses Mabel is getrouwd?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.4K
Amadea
12 jaar geleden
Dat wou hij helemaal niet, het was zijn eigen keuze om ervan af te zien!

Het beste antwoord

Omdat hij geen toestemming voor zijn huwelijk had gevraagd aan de Staten Generaal.

Goedkeuring vindt plaats overeenkomstig artikel 28 van de Grondwet. Als een koninklijk huwelijk zonder toestemming van de Staten-Generaal plaatsvindt, dan vervalt het recht op erfopvolging.

Toegevoegd na 4 minuten:
Het kabinet heeft besloten geen toestemmingswet in te dienen voor het huwelijk van prins Johan Friso en Mabel Wisse Smit. Het paar heeft volgens premier Balkenende onvolledige en onjuiste informatie verstrekt over de relatie van Wisse Smit met topcrimineel Klaas Bruinsma rond 1990. Het paar zet het huwelijk toch door, maar prins Friso ziet af van zijn rechten op de troon.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het huwelijk was niet goedgekeurd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hij heeft GEEN toestemming gevraagd dus je antwoord klopt niet. Iets kan niet goed- of afgekeurd worden als je niet om die keuring vraagt.