Wat zegt het regeerakkoord over de AOW-uitkering?

Ik weet hoe snel de AOW-leeftijd wordt verhoogd, maar ik vroeg mij vooral af of men ook eerder een AOW-uitkering kan ontvangen maar dan bijvoorbeeld 6% per jaar korting heeft. En lopen andere uitkeringen gewoon door tot de AOW-uitkering? [Ik heb een vraag voor een schoolopdracht, waarbij ik moet weten of de VVD of de PvdA meer heeft moeten inleveren. De PvdA heeft het allemaal over de bovenstaande dingen, maar in het regeerakkoord kan ik dit allemaal niet terugvinden.]

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

De AOW-leeftijd gaat sneller omhoog: naar 66 jaar in 2018 (was 2019) en 67 jaar in 2021 (was 2023). Daarna wordt de AOW-leeftijd gekoppeld aan de levensverwachting.

Er komt een overbruggingsregeling voor mensen die per 1 januari 2013 deelnemen aan en VUT- of prepensioenregeling en zich niet hebben kunnen voorbereiden op de verhoging van de AOW-leeftijd. De regeling is voor deelnemers met een inkomen tot 150 procent van het wettelijk minimumloon. De regeling kent ook een partner- en vermogenstoets (eigen woning en pensioenvermogen tellen niet mee). Zo kunnen deelnemers de periode vanaf de 65e verjaardag tot de AOW-leeftijd financieel overbruggen. Het kabinet onderzoekt nog of deze regeling ook voor andere doelgroepen zou moeten gaan gelden dan mensen die op 1-1-2013 een VUT of prepensioen ontvangen

AOW’ers die vanaf 2015 gaan samenwonen met een ouder of volwassen kind ontvangen een AOW-pensioen van 50% van het netto minimumloon (nu is dat 70%). Voor AOW’ers die voor 2015 samenwonen met een ouder of kind, komt er een overgangsregeling.

De koopkrachttegemoetkoming voor 65-plussers telt vanaf 1 juli 2014 niet meer mee als inkomen voor 65-plussers met een AIO-aanvulling (bijstand voor ouderen).

De AOW-partnertoeslag voor AOW’ers met een partner die nog niet de AOW-leeftijd heeft, wordt vanaf 1 juli 2014 beperkt. AOW’ers die samen met hun partner een inkomen hebben van meer dan 50.000 euro (de AOW telt niet mee) ontvangen geen partnertoeslag. Voor AOW’ers die voor 1 juli 2014 een partnertoeslag hebben, komt er een overgangsregeling.