Wat is er nu precies in de politiek van Amerika aan de hand, gaat Obama straks weg?

Gelieve in Nederlandse termen.

Toegevoegd na 11 minuten:
En wat is die T-party?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Om de 2 jaar worden nieuwe verkiezingen gehouden voor het Amerikaanse parlement,bestaande uit het House of Representatives (= 2de kamer) en de Senate (= 1ste kamer).

Samen vormen zij het Congress.

Ook worden er voor alle staten nieuwe Gouverneurs gekozen.
Deze zijn te vergelijken met een Commissaris van de Koningin.

De Amerikaanse president is zowel staatshoofd als regeringsleider ,bovendien ook nog Opperbevelhebber van de Amerikaanse strijdkrachten en wordt 1 X per 4 jaar gekozen.

Slechts 1 keer kan de president herkozen worden en mag dus maximaal voor een periode van 8 jaar regeren.

Barack Obama werd in november 2008 voor de eerste maal tot president gekozen.
Nu zit hij dus op de helft van zijn eerste ambtstermijn en kan dus,mits hij volgens de meerderheid der Amerikanen het goed heeft gedaan,in november 2012 herkozen worden voor een eventuele tweede termijn als president.

De beëdiging van een nieuw gekozen president is altijd het jaar op de verkiezingen,in de maand januari,in dit geval dus in januari 2013.

De twee grote partijen zijn de Democratic Party waartoe ook Barack Obama behoort,en de Republican Party,die ook wel eens de "Grand Old Party" genoemd wordt.

De Democratische Partij is wat socialer (níet te verwarren met socialistisch!) dan de Republikeinse Partij,die nóg meer streeft naar minder overheidsbemoeienis en een puur liberalistisch-kapitalistische samenleving

De nieuw opgerichte Tea Party is een afscheiding van de Republican Party en streeft naar een volledig geliberaliseerde maatschappijvorm,zonder enige of tenminste zéér weinig overheidsbemoeienis.

Nu blijkt het,dat de meerderheid die de Democrats in het Amerikaanse House of Representatives hadden,verdwenen is: de Republicans hebben vanaf gisteren de meerderheid overgenomen na de verkiezingen.

Omdat president Obama nog tot 2012 de gekozen president blijft,hoeft hij dus niet weg (uitzonderingen daargelaten,b.v. na een "impeachment" ofwel afzettingsprocedure,zoals in 1972 gebeurde bij Richard Nixon,die na het Watergate-schandaal als president moest aftreden)

Maar nu de Republikeinen dus de meerderheid hebben ,zal het voor Barack Obama wél een stuk lastiger worden om wetsvoorstellen en eigen maatregelen door het Amerikaanse parlement te krijgen.

Hij heeft als president echter nog het recht van Veto: wanneer een meerderheid ,maar kleiner dan 2/3 deel, in de Senaat zou besluiten tegen een maatregel van Obama te stemmen,kan hij een besluit van hen treffen door zijn veto
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Proficiat voor dit antwoord. Zo moesten er meer zijn.
Antoni
6 jaar geleden
Nixon is niet door de impeachmentprocedure afgetreden; hij heeft zelf voor aftreden gekozen.

Andere antwoorden (4)

Ja. Alle Presidenten in Amerika gaan weer weg. Soms duurt het acht jaar, maar ze gaan altijd straks weer weg.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor de open deur in trappen. Dat was niet de kern van de vraag natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is geen antwoord op de vraag.
Nee Obama gaat door de verkiezingen van vandaag (gister avond) niet weg. Hij krijgt het alleen moeilijker om zijn ideeen/plannen door te krijgen. In Amerika heb je 2 politieke groepen die echt van belang zijn. De democraten (incl Obama) en de Republikeinen. Je hebt in Amerika een Senaat en een Huis. In het huis hebben de republikeinen (dus niet meer Obama) de meerderheid en in de senaat heeft Obama nog wel de meerderheid maar die is kleiner geworden.
Republikeinen zullen niet/minder snel op plannen van Obama stemmen en daardoor krijgt hij het nu moeilijker.

Toegevoegd na 2 minuten:
De Amerikaanse Senaat + Het huis van afgevaardigen vormen samen het Amerikaanse Congres (= wetgevende macht)

De Senaat bestaat uit 100 zetels waarvan telkens één derde elke twee jaar wordt vernieuwd.

Het Huis van Afgevaardigden bestaat uit 435 zetels.

Toegevoegd na 4 minuten:
Laaste toevoeging:
De Senaat kan je vergelijke met de Nederlandse 1ste kamer.

Toegevoegd na 5 minuten:
Reactie op nieuwe vraag:
T-party

De Boston Tea Party is een Amerikaanse politieke partij, genoemd naar een belangrijke gebeurtenis tijdens de Amerikaanse Revolutie.

De Boston Tea Party werd in 2006 opgericht door een groep ex-leden van de Libertarian Party (LP) die ontevreden waren over de koers van de partij. Volgens de oprichters van de nieuwe partij heeft de Libertarian Party tijdens haar bestaan maar weinig bereikt. Bovendien trokken de oprichters van de Boston Tea Party het libertarische gehalte van de Libertarian Party in twijfel.

De Boston Tea Party streeft naar een kleine overheid en maximale individuele vrijheid. De partij is niet alleen scherp gekant tegen de militaire aanwezigheid van de Verenigde Staten in Afghanistan en Irak maar wil alle Amerikaanse militairen overal ter wereld terugtrekken. De Boston Tea Party is tegenstander van de identificatieplicht, fouilleren zonder ernstige bezwaren en openbare videobewaking.

Het politieke platform van de Boston Tea Party vertoont veel overeenkomsten met Ron Pauls Campaign for Liberty.

De Boston Tea Party is groot voorstander van een laissez faire-economie. Een aantal leden is tegen iedere vorm van overheidsbemoeienis en omschrijven zich als anarcho-kapitalisten, anderen zijn meer klassiek liberaal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn gisteren verkiezingen voor het congres geweest en daar hebben de republikeinen flink gewonnen, dat houdt in dat zij nu de meerderheid krijgen, waar eerst de democraten dat hadden. Daardoor zijn ze in staat, alles wat de democraten aandragen te torpederen. Obama mag iig nog 2 jaar aanblijven tot de nieuwe presidentsverkiezingen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Obama kan de dingen die hij beloofd heeft niet waarmaken. De redenen hiertoe laat ik in de midden. De meest presidenten hebben last van dat probleem. Voor Amerikanen zijn er maar twee dingen het belangrijkste en dat is hun baan en hun inkomen. De rest is hieraan ondergeschikt, zelfs oorlogen. De werkloosheid is 10%, vele mensen hebben geen baan en dus geen inkomen. tel daarbij op dat een groot aantal ook nog hun huis uit moet en de president krijgt de schuld.
Je hebt nu tussentijdse verkiezingen voor het congres en de senaat en als Obama daar zijn meerderheid verliest krijgt hij er geen wet meer door.
In de T-Party’s zijn zijn tegenstanders verenigd tw de Republikeinen. Als deze laatste veel stemmen krijgen is het over twee jaar gedaan met Obama.