Als ik als cassiere al eens om iemands ID heb gevraagd, moet ik dat dan de volgende keren opnieuw doen?

Als er iemand aan mijn kassa alcohol/tabak komt halen, krijg ik het ID van diegene te zien en weet ik dus of diegene 18 jaar of ouder is. Als dezelfde persoon de volgende keer langskomt, en ik weet nog zeker hoe oud diegene is, moet ik dan opnieuw om het ID vragen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Ja. Zie de bron. Toegevoegd na 2 minuten: "Wil je alcohol kopen, dan moet je bij de kassa altijd een geldig legitimatiebewijs laten zien. Supermarkten vragen aan iedereen die er jonger uitziet dan 25 jaar een legitimatiebewijs als die alcohol wil kopen. Dit hebben de supermarkten samen afgesproken." Toegevoegd na 15 minuten: Dit is overigens zo omdat de gezamenlijke supermarkten dit zo afgesproken hebben. Normaliter zou het inderdaad -ook wettelijk- voldoende zijn als eenmaal is vastgesteld aan de hand van een geldig ID dat de persoon inderdaad minstens 18 is. De "supermarktuitleg" is echter veel praktischer in het gebruik en voorkomt ook vervelende discussies aan de kassa. ("Waarom moet hij wel zijn ID laten zien en ik niet?") Bovendien moet je nog steeds van ieder het ID vragen als men met een groep bij de kassa komt waarbij ook jongere mensen zitten. Als je bij een werkgever werkt, moet je je houden aan de bedrijfsregels.

Bronnen:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/a...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100