Kan een hotel (binnen Nederland) moeilijk doen om een verlopen ID-kaart?

Hai, ik ga dinsdag a.s. naar een hotel alleen ik kwam er laatst achter dat mijn id kaart is verlopen? Kunnen ze mij daarvoor weigeren?
Heb voor de rest geen rijbewijs of iets. ID kaart is blijkbaar al verlopen sinds augustus.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
15.7K
Amadea
3 jaar geleden
Je kunt problemen krijgen wanneer je (per ongeluk) verzeild raakt in een groep die politiecontrole over zich afroept. Want dan móet jij je kunnen legitimeren en dat mag niet met een verlopen identiteitsbewijs.
jodyenboyke
3 jaar geleden
Mag 'n halfjaar verlopen zijn, meen ik.
Amadea
3 jaar geleden
Nee hoor, verlopen betekent ongeldig. Maar mocht vraagsteller in het bezit zijn van een geldig rijbewijs, dan mag dát als identiteitsbewijs gebruikt worden.
Thecis
3 jaar geleden
@jodyenboyke,
Dat was tijdens de verkiezingen. @Amadea,
Staat in de vraag dat de vraagsteller geen rijbewijs heeft.
Amadea
3 jaar geleden
Op het moment dat ik mijn reactie schreef stond dat er nog niet, @Thecis. De vraag is later aangevuld...
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
De vraag is inderdaad aangevuld
Thecis
3 jaar geleden
@Amadea
Excuus, ik dacht dat ik de timestamps goed geplaatst had.
SentWierda
3 jaar geleden
@Meep. Je meldt niet wanneer jouw ID-kaart is afgegeven.
Een ID-kaart is 10 jaar geldig. Is jouw kaart afgegeven in augustus 2010?
Amadea
3 jaar geleden
Tenzij Meep op dat moment nog geen 18 jaar was, dan is de kaart 5 jaar geldig.
SentWierda
3 jaar geleden
Er is nog een ontsnappingsmogelijkheid: als je niet een gewoon autorijbewijs hebt maar wel een bromfietsrijbewijs (categorie AM).
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@Amadea ik was op dat moment inderdaad nog geen 18

Antwoorden (1)

Een verlopen ID-kaart is strafbaar. Hotels zijn wel verplicht om daarnaar te vragen. Er is een kans dat ze er niet moeilijk over doen, maar als je in een bepaalde situatie terecht komt en de politie vraagt erom: PROBLEMEN.