wat is nu de oudste stad van Nederland, Nijmegen of Maastricht?

Op het gevaar af dat ik hier een discussie oproep: En vooral, hoe is dit bewezen, hoe weten we dit?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
*Zoekt dekking voor de Nijmegers en Maastrichtenaren* Maar zonder gekheid: goeie vraag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haha, zie je wel, het begint al!

Het beste antwoord

De oudste stad van Nederland is een status die door verschillende steden wordt opgeëist. Zowel Voorburg, Nijmegen als Maastricht kunnen vanuit de Romeinse oudheid
aanspraak maken op deze status. De titel "oudste stad van Nederland" hangt af van welke definitie men toepast. Bij de bepaling wordt meestal vereist dat de plaats ononderbroken bewoond geweest is. Ook wordt meestal gekeken naar stedelijk karakter waarbij Romeinse stadsrechten vaak als belangrijk argument wordt aangevoerd.

Met behulp van de uitslag van wetenschappelijk onderzoek naar dit vraagstuk heeft Nijmegen zichzelf in 2005 tot oudste stad van Nederland uitgeroepen.

Jan Kees Haalebos, zorgde namelijk voor wetenschappelijk bewijs dat Nijmegen rond het jaar 98 stadsrechten zou hebben verkregen. De Maastrichtse
stadsarcheoloog Titus Panhuysen concludeerde zelfs dat Nijmegen al in 17 na Christus een stad moet zijn geweest, na het bestuderen van de Nijmeegse godenpijler die een erezuil zou zijn geweest voor keizer Tiberius die van 14 tot 37 na Christus regeerde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dat ligt idd aan wat men onder "stad" verstaat. Nijmegen blijkt eigenlijk de oudste te zijn maar daar heeft een hele tijd niemand gewoond. Dan zou Maastricht de oudste stad zijn. Maar wanneer we uitgaan van stadsrechten dan is Deventer de oudste stad.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Of geen van beiden?
In Eindhoven kon je regelmatig een pamflet op lantaarnpalen vinden met daarop "Eindhoven, de oudste stad van Nederland".
Opgehangen door amateur-archeoloog René Merckx, die beweert dat er al sinds 8000 jaar geleden gewoond wordt op de plek die nu Eindhoven heet. (een permanente nederzetting)

Toegevoegd na 9 minuten:
Een directe link lukt niet, maar hier vind je er méér over: http://www.gijzenrooi.nl
>Buurt>Historie>Het prehistorische grafveld van Gijzenrooi
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zelf ben ik Nijmegenaar maar het boeit me niet vreselijk of de ene of de andere stad nu het oudst is. Ik voel me niet beledigd als iemand zegt dat Nijmegen niet de oudste stad is. Mensen die ik ken en nu tussen de 60 en 70 jaar oud zijn vertelden mij dat toen zij jong waren er een groot festijn in Nijmegen was omdat de stad toen een bepaalde 'leeftijd' zou hebben. Dit werd alsmaar bijgesteld zoals mij verteld is , toen er weer een scherf van het een of ander opdook. Veel Nijmegenaren moeten soms ook wel lachen als er ergens opgravingen zijn, dan wordt er schamper opgemerkt dat ze wel weer een potje zullen vinden om b.v. Maastricht weer de loef af te steken.
De datering van de stad is nu al zo vaak bijgesteld dat de meeste inwoners het allemaal wel best vinden.