Wat gebeurt er met (kranten)knipselarchieven als een journalist overlijdt?

Ik bedoel dit, veel journalisten bouwen een krantenknipsel archief op om documentatie te verzamelen voor hun artikelen. Waar gaat dit naar toe als zij overlijden? Bep. instellingen, instituten, opleidingsscholen??

3 jaar geleden

Antwoorden (1)

Dat hangt af van wat de overledene of diens nabestaanden al dan niet hebben bepaald.
- Het kan in een testament zijn vastgelegd of het kan worden overgelaten aan de executeur-testamentair - die er voor zorgdraagt dat veel spullen uit de nalatenschap een zo goed mogelijke bestemming krijgen.
- Is er niets geregeld dan is de kans groot dat het bij het oudpapier belandt.
- Zijn de spullen opgeslagen in archiefdozen met daarop vermeld wat de inhoud is en bovendien wat de bestemming is na het overlijden (bestemming: personen en/of instanties), dan kunnen de nabestaanden/opruimers aan die wens voldoen.
3 jaar geleden
Antoni
3 jaar geleden
Als een journalist vast in dienst is bij een vaste werkgever (dagblad, weekblad, omroep, etc.), gaat het dan niet allemaal naar het archief van die ene werkgever?
SentWierda
3 jaar geleden
@Antoni. Nee.
1. Als een journalist thuis een archief opbouwt dan is dat meestal vanuit een privébelang: om als specialist op een bepaald terrein (of bepaalde terreinen) veel informatie te verzamelen voor privé of professioneel gebruik.
2. Het is een misverstand dat de werkgever van de journalist beschikt over grote papieren archieven. In de praktijk zijn de afgelopen jaren grote delen van dergelijke bedrijfsarchieven bij het oudpapier beland (vaak min of meer stiekem, wat het extra onthutsend maakt). Dit is een van de negatieve gevolgen van de digitalisering bij bedrijven.
ronron1212
3 jaar geleden
@SentWierda daarom is een archief vaak heel vaak zelf nu digitaal en geen papier. Alles wat op papier binnen komt wordt gescand.