Hoe kan ik meer mensenkennis krijgen?

Zoals ik al vaker heb verteld, heb ik PDD-NOS (een vorm van autisme). Daarom is het voor mij extreem moeilijk om me in anderen te verplaatsen. Maar weet iemand nog betrouwbare bronnen waar wat dingen staan over mensen en gedrag en dergelijke? Want dan wil ik proberen om op een andere manier toch mensenkennis te krijgen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ken iemand met een kind met Asperger en dat kind heeft alles geleerd van een drama therapeute. Moeder en kind gaven aan wat moeilijk was en door rollenspelen leert kind hoe en wat.

Het beste antwoord

Vanuit mijn eigen beredenering zou het wellicht een idee kunnen zijn om sociaal actief te worden. Dus contacten met mensen aan te gaan door bijvoorbeeld vooraf te zeggen waarom je het gesprek begint en achteraf te vragen wat zij er van van vonden. Deze antwoorden kun je gaan vergelijken met je eigen kennis en weer toepassen op nieuwe contacten. Dat is de manier hoe ik mijzelf mensen kennis heb aangeleerd (heb zelf een Borderline Persoonlijkheids-Stoornis)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ik lees elke week de online tips van Moderne Manieren in Trouw (zie bron). Boekjes over etiquette helpen sowieso. Verder de brievenpagina's van libelle, viva en margriet.
Klinkt wellicht als een grap maar ik ben bloedserieus.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zoek een hobby die je ligt en waar je met veel mensen in contact komt.
Ik heb ook pdd-nos en dit heeft mij veel geholpen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De meest betrouwbare bron om mensenkennis op te doen ben jij zelf.
Jij bent degene die aanvoelt hoe anderen gevoelsmatig bij jou binnenkomen.
Jij bent degene die exact aanvoelt wat bij jou past en wat niet.
Jij bent degene die aan anderen het meest exact (eerlijk) kan aangeven wat voor jou goed voelt of niet.

Aan de hand van jouw eerlijkheid kunnen anderen zich een beeld vormen over jou en gaan ze zelf ook automatisch bewuster omgaan met zichzelf.
Hierdoor gaan ze ook automatisch meer over zichzelf aan jou vertellen.
Door hun eerlijke openhartigheid gaat jouw brein automatisch informatie opslaan en herschikken.
Dit proces speelt zich automatisch af.
Alleen het tempo en de volgorde verschilt van de ene persoon tegenover de andere.

Optimaal Mensenkennis opdoen is een kwestie van bewust geduldig en openhartig omgaan met jezelf en anderen.

Je hoeft dus niet bij anderen te spieken of bij anderen in de leer te gaan om het optimaal onder de knie te krijgen want hetgeen voor hen werkt dat werkt daarom bij jou niet. Hun brein is immers anders geprogrammeerd dan het jouwe.

Leer er bewust vrede mee hebben dat jouw leerproces anders verloopt dan dat van anderen en Vertrouw er AUB op dat ook Jij op een dag moeiteloos kan omgaan met mensen van eender welke aard.

Laat anderen zich dus in jou inleven door jezelf zo duidelijk en zo oprecht mogelijk in kaart te brengen. Meer moet dat echt niet zijn om eender welke kennis rijkelijk uit eender welke mens te laten stromen ;-)

En dat is waar het jou tenslotte over gaat, toch?

En weet je wat nog helpt?
Dat beperkende PDD-NOS labeltje losweken en op wereldreis sturen.
Van zodra je jezelf daar niet meer aan vast kleeft gaan er plots veel meer kanalen naar algemene mensenkennis voor jou open.
Wie zichzelf zo nadrukkelijk een label laat opplakken maakt het zichzelf moeilijker om zich in andere hokjes in te leven.
Laat je dus niet langer in één hokje vangen en gun jezelf de vrijheid om te zijn wie Jij écht wil zijn!
Gewoon doen, je gaat het einde van jouw Geluk niet kennen ;-)

Liefs, Succes en Mega Big Smile van me

Gerda Maria
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat een volstrekt onjuist antwoord. het is alsof iemand die kleurenblind is vraagt: kun je me uitleggen hoe ik kleuren kan begrijpen. Jij antwoord dan: Laat het labeltje kleurenblindheid los en ga kijken.