Waarom wordt in de media steeds vaker gesproken over een "pedoseksueel" i.p.v. een "pedofiel"?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Pedofilie (woord afkomstig uit het Grieks; pais (παις, wortel paid- = 'knaap', 'kind', pedo = 'kind') en filia (φιλια, 'vriendschap') is een term, die wordt gebruikt voor het zich seksueel primair aangetrokken voelen van volwassenen en bepaalde adolescenten tot kinderen die nog niet geslachtsrijp zijn (als volwassen gelden in dit opzicht degenen die ouder zijn dan achttien jaar en adolescenten zijn hier relevant, wanneer zij minimaal vijf jaar ouder zijn dan het kind). De term wordt op twee manieren heel vaak foutief gebruikt. Ten eerste slaat de term 'pedofilie' alleen op het verlangen naar seksueel contact met kinderen, niet op het daadwerkelijk hebben van seks met kinderen. Het laatste heet pedoseksualiteit. In het dagelijks gebruik wordt echter vrijwel uitsluitend van pedofiel en pedofilie gesproken, ook als men pedoseksueel of pedoseksualiteit bedoelt.

HdW
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aha.. ik was namelijk in de veronderstelling dat pedofilie sloeg op een afwijking/ziekte en pedoseksualiteit op een seksuele geaardheid.
Omdat de term "homofilie" is vervangen door "homoseksualiteit" dacht ik even dat er een soort acceptatie van pedo's aan de gang was.
(ten overvloede: ik vind homoseksualiteit natuurlijk "normaal" maar pedoseksualiteit niet)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat onderscheid homofiel, homoseksueel komt uit de jaren 60 van de vorige eeuw. De kerk en andere conservatieve groepen wilde alleen het seksuele aspect en niet het relationele aspect ven het homo zijn erkennen. Zij spraken dus over homseksualiteit. De homoemancipatie beweging legde de nadruk op het relationele aspect en spraken derhalve over homofilie. Intellectuele jongeren noemden zich in die tijd liever flikker, maar die term is geen geuzennaam geworden, maar een scheldwoord. Pedosekualiteit is geen geaardheid, maar een voorkeur voor seksueel kontact met kinderen, pedofilie is houden van (incl. knuffelen met) kinderen. Pedoseksualiteit verloopt vaak niet langs de lijnen van hetero/homo, maar langs de lijnen van kind/niet kind.

Andere antwoorden (2)

Omdat het verschil essentieel is: een pedofiel is iemand die verliefd wordt op kinderen. Een pedoseksueel is iemand die seks heeft met kinderen.

Niet iedere pedofiel heeft seks met kinderen en is dus ook pedoseksueel, en niet iedere pedoseksueel voelt zich überhaupt aangetrokken tot kinderen en is dus een pedofiel. Een pedoseksueel is namelijk gewoon een kinderverkrachter, en verkrachting heeft meer te maken met macht (die je gemakkelijker uitoefent over een kind dan een volwassene) dan met seks, laat stáán met liefde.

De termen door elkaar gebruiken is zoiets als de termen 'hetero' en 'verkrachter' door elkaar gebruiken. Een pedofiel die geen pedoseksueel is, is vooral beklagenswaardig. Een pedoseksueel is een misdadiger die kinderen misbruikt, of hij nu pedofiel is of niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat een pedofiel letterlijk betekent: iemand die van kinderen houdt. Net als francofiel dus. Maar een pedosexueel wil er sex mee, net als een hetersexueel, homosexueel of francosexueel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"[F]rancosexueel"? Waar kan ik die vinden?