Ik ben ziek met een burn-out. Mag ik solliciteren?

Ik kan as maandag solliciteren bij mijn eigen tandarts als assistente, dit moet voor 1oktober ivm 1 maand opzegtermijn ... ik ben ziek sinds juni bij de Arbo.
Als ik zelf ontslag pak ga ik dan ziek uit dienst en wordt de maand oktober als ziek uitbetaald, of moet ik me betermelden en de maand uitwerken.
Radeloos.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
5.2K
paulus811
3 jaar geleden
Hoeveel kans heb je op die nieuwe baan als de tandarts weet dat je al sinds juni ziek thuis zit?

Antwoorden (2)

Ja, het mag. Maar het is oerstom want je verliest je rechten.

Zolang je bij je oude werkgever zit heb je recht op ziektewetuitkering en begeleiding bij re-integratie. Maar zodra je hebt opgezegd bij je oude werkgever en je nieuwe werkgever ontslaat je in je proeftijd wegens ziekte, heb je niets.
3 jaar geleden
paulus811
3 jaar geleden
Het is wel vreemd om bij de huidige werkgever ziek thuis te blijven en bij een nieuwe lekker aan de slag te gaan. Vraag me af hoe ziek je dan werkelijk bent.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@Paulus811
Ik begrijp je opmerking maar een andere omgeving is in geval van burnout geen verkeerd idee.
Dat Vraagsteller er voor kiest om alle rechten op te geven is wellicht een emotioneel genomen beslissing die niet verstandig is. Nog afgezien van het feit dat je in een sollicitatiegesprek beter eerlijk kunt zijn.
Mijn advies is zeker eerst overleggen met de huisarts.
tinus1969
3 jaar geleden
@paulus811, het kan ook een opzetje zijn. Werkgever A belt bedrijf B om lastige werknemer C uit te nodigen te solliciteren. Werknemer C gaat in op sollicitatie, bedrijf B neemt C aan, werkgever A is C kwijt. Daarna wordt C in proeftijd ontslagen.
paulus811
3 jaar geleden
@tinus1969, zou kunnen, ik ken die opzetjes om van werknemers af te komen zonder ontslagvergoeding. @jodokus52, alleen als de burn-out werkgerelateerd is, is het wellicht een goede optie. Maar ik kan me niet voorstellen dat je veel kans van slagen hebt in een eerlijk sollicitatiegesprek, of het moet zoals tinus 1969 zegt, een opzetje zijn.
In de wet staat dat je in een cv of tijdens een sollicitatiegesprek niets hoeft te melden over je gezondheid of je ziekteverleden. De Wet op de Medische Keuringen verbiedt werkgevers zelfs ernaar te vragen. Je bent echter wel verplicht het te melden als je denkt/weet dat je de functie niet aankunt ten gevolge van een medisch probleem.

Verder is Nederland een vrij land, dus je mag altijd solliciteren als je wilt.
Ik neem aan dat je de vraag niet zo letterlijk bedoelt, in dat geval moet je wel rekening houden met bovenstaande.

Als je echt een burn-out hebt ben je niet in staat om te werken, ook (of helemaal) niet onder nieuwe omstandigheden.
Er zijn diverse rechtzaken gevoerd over werknemers die verzwegen hebben dat ze niet fit genoeg waren voor het werk. Deze zaken worden trouwens ook regelmatig gewonnen door de werknemer want de bewijslast voor de werkgever is erg streng. Maar ik denk niet dat je vrijwillig een traject als dit in wilt, en zeker niet met een burn-out.
Echter