Kan je erkenning krijgen als je familie na 1795 van adel was?

mijn familie betrad vanaaf 1816 uit verheffing de adelijke titel graaf. kan je die titel claimen via erkenning?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (2)

Zeer waarschijnlijk niet. In Nederland is de adel of adelstand in 1848 staatsrechtelijk afgeschaft.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Erkenning is mogelijk wanneer je kunt aantonen dat je in de mannelijke lijn afstamt van een voorvader die voor 1795 tot de adel in de Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden werd gerekend. De laatste erkenning betrof leden van de familie Van Lawick van Pabst (1990 en 1991).
De vraag bevat te weinig gegevens om te kunnen bepalen of vraagsteller voor erkenning in aanmerking komt.
I
Bij de grondwetsherziening van 1983 kwam het artikel betreffende de adeldom ('De Koning verleent adeldom') te vervallen. Adeldom zou vanaf toen in een nieuwe wet worden geregeld. Deze wet, de Wet op de adeldom (Woa), trad op 1 augustus 1994 in werking. Adeldom kan nog steeds via erkenning, inlijving en verheffing verleend worden, maar de mogelijkheden daartoe zijn aanzienlijk beperkt.